Foto: PantherMedia / Scanpix
Õhtuleht.ee 18. august 2016 14:15
Kuigi nohu kaasneb enamasti sügis-talviste viirustega, levivad ka suviti nohu põhjustavad viirused. Kokku on üle 200 viiruse, millega aevastamine, nohu ja köha kaasnevad.

Ameerika kopsuassotsiatsiooni andmeil pöördub nohu tõttu arsti juurde inimesi rohkem kui ühegi teise tõvega. Keskmiselt põevad täiskasvanud 2-4 nohu aastas, kirjutab Health24.

Paljud arstid on nõus, et enamasti on nohu levinud külmal ajal, sest külma ja kuiva õhuga levivad viirused kergemini. Samuti soodustab sügistalvisel perioodil viiruste levikut inimeste viibimine siseruumides, ninapidi kaaslastega koos.

Kuid kõigist nendest viirustest on inimesed mõjutatud ka kevadeti ja suviti ehk nohu pole mingi haruldus ka soojematel kuudel.

Siiski on mõned viirused, mis põhjustavad külmetuselaadseid sümptomeid ennekõike suvel. Põhiline kurja juur on enteroviirus, millega kaasnevad palavik, pea- ja kurguvalu, mõnikord ka haavandid suus või lööve nahal. Selle viirusega polegi muud, kui vaid leevendada sümptomeid.

Nagu rinoviirus, levib ka enteroviirus köhimisel ja aevastamisel, samuti mustade käte kaudu.

On ka leitud, et kui talvel möödub nohu üsna kiiresti, kipub suvel külmetushaigustest lahtisaamine võtma kauem aega.

Kuidas külmetusest hoiduda?

Üks võimalus on vältida kokkupuudet viirusekandjatega.

Teine on hoida oma immuunsüsteem tugev, et ta jaksaks külmetusviirustega võidelda.

Haiguste ennetamise ja kontrolli keskus soovitab viiruste vältimiseks järgmist:

 ·         Ära mine köhivale ja aevastavale inimesele liiga lähedale. Samuti püüa ise haigena hoida teistega distantsi.

·         Kata köhides ja aevastades oma suu ja nina.

·         Pese käsi korralikult vee ja seebiga või desinfitseeri neid. Eriti, kui oled puudutanud ühiskondlikult kasutatud pindu, näiteks ukselinki ja käsipuid.

·         Väldi oma silmade, nina ja suu katsumist kätega.

·         Puhasta ja desinfitseeri kodus sageli puudutatavaid pindu.

 Immuunsüsteemi tugevdamiseks on soovitatav:

·         Suurenda C-, A- ja E-vitamiinide tarbimist, tarbi karoteene ja seleeni.

·         Söö palju värskeid puu- ja köögivilju ning joo klaas värskelt pressitud apelsinimahla iga päev.

·         Võta antioksüdant-toidulisandeid läbi talve.

·         Õpi stressi ohjeldama.

·         Liigu!

·         Tarvita taimseid immuunsüsteemi tugevdajaid, näiteks päevakübarat, küüslauku ja ingverit.