Lapsed

Milliseid vitamiine vajab beebiootel naine? 

Silja Paavle, 21. september 2016 13:25
Foto: PantherMedia / Scanpix
Et raseduse ajal toimuvad naise organismis mitmed muutused, muutub veidi ka beebiootel naiste vitamiinide ja mineraalainete vajadus.

"Kui emaks saava naise toidulaual on esindatud kõik toidugrupid ehk puu-, juur- ja köögiviljad, teraviljatooted, kala, kana-, sea- ja loomaliha ning piimasaadused, siis peaks kogu vajatava vitamiini ja mineraalainete koguse toidust kätte saama," märgib Ülemiste Südameapteegi juhataja Külli Teder. Samas nendib ta, et paraku kipub midagi puudu jääma ning seetõttu võiks raseduse ajal vähemalt mõned kuud tarbida spetsiaalseid rasedatele mõeldud vitamiine või toidulisandeid.

Samal teemal

Ta toob välja põhilised vitamiinid ja mineraalained, mida rase vajab.

* Foolhape. See aine on vajalik juba rasedust planeerides, samuti kuni 12. rasedusnädalani. Foolhape on oluline loote normaalseks arenguks ja kasvuks. Selle aine nappusel on risk selja- ja peaaju väärarengute tekkeks suurem. Arvatakse ka, et foolhappe defitsiit võib olla raseduse katkemise või enneaegse sünnituse põhjuseks. Foolhapet võiks võtta koos teiste B-grupi vitamiinidega, et mõjutada kompleksselt erinevaid biokeemilisi ainevahetusprotsesse.

* D-vitamiin on vajalik kaltsiumi imendumiseks, see aine reguleerib kaltsiumi ja fosfori ainevahetust, seega mõjutab loote luude, hammaste arengut. Leidub arvamusi, mille kohaselt võib rasedusaegne D-vitamiini puudus põhjustada imiku väikese sünnikaalu ja tõsta riski, et laps haigestub edaspidi autoimmuunhaigustesse või 1. tüübi diabeeti.

* Kaltsium on oluline nii ema kui loote luude ja hammaste tervises ja arengus. Kui ema toidus napib kaltsiumi, võtab organism loote arenguks vajaliku kaltsiumi ema luudest ja hammastest ning tulemuseks võib olla ema hammaste lagunemine.

* Magneesium on oluline luude, hammaste arenguks, närvisüsteemi ja lihaste tööks.  Magneesiumi nappusele viitavad esmajärjekorras jalakrambid, kuid tekkida võib ka kõhukinnisus ja vererõhk kõrgeneda.

Magneesiumi ja kaltsiumi puudus võib tekkida pigem raseduse teises pooles. Arvatakse, et magneesiumi ja kaltsiumi vaegusel suureneb enneaegse sünnituse, rasedusaegse hüpertensiooni ja preeklampsia tekkerisk. Leidub arvamusi, et raseduse ajal peaks tarbima nii kaltsiumi kui magneesiumi, et lapse luud areneksid normaalselt.

* Raud on oluline kudede hapnikuga varustamises. Raua puudumisel väheneb erütrotsüütide hapnikusidumisvõime, tagajärjeks võib olla väsimus, nõrkus, kahvatu nahk, ärrituvus, õhupuudustunne, pearinglus, südamepekslemine. Rasedusaegne rauapuudus võib põhjustada enneaegset sünnitust, vastsündinu kehvveresust, vastsündinu suurust, lapse edasist kehva õppimisvõimet.

Tihti tekib rauapuudus 20.-30. rasedusnädalal, siis võib arst määrata rauatabletid. Nende manustamisel pidada silmas, et neid ei tohiks võtta koos piimaga (kaltsiumiga) ja magneesiumiga, sest nii väheneb raua kättesaadavus tablettidest. Seetõttu tuleb paljusid rauapreparaate manustada toidukordade vahel.

·            Oomega rasvhapped on vajalikud beebi aju ja nägemise arenguks. Kui raseduse ajal tarbida piisavalt oomega rasvhappeid, võib see positiivselt mõjutada lapse kognitiivset arengut.

 

Pea rasedana vitamiine tarbides meeles!

* Liiga suuri annuseid ei tohi võtta.

* A-vitamiin on küll vajalik loote kasvuks, arenguks ja platsenta jaoks, kuid selle liigne kogus võib põhjustada loote arenguhäireid.

* D-vitamiin võib liiga suures hulgas tarvitatuna olla kahjulik.

* Rauda ei tohiks samaaegselt kaltsiumi ja magneesiumiga võtta, seda manusta pigem toidukordade vahel.