Hea nõu

Toitumiskonsultant soovitab: Ära liialda toidulisanditega ning talvehooajal lase kehal puhata (7)

Silja Paavle, 3. november 2016 14:20
Kadi HelmeFoto: Erakogu
Ligikaudu 90% tänapäeva läänemaailma surmadest põhjustatud mittenakkavatest haigustestmis on suures osas põhjustatud ebaõigest elustiilist ja toitumisest elustiilihaigused. Õnneks on võimalik õigete tegevustega oma elu tervislikumaks muuta.

12. ja 13. novembril toimub Tallinnas esmakordselt terviseseminar, kus õpetatakse eestlasi vältima talvist masendust ja haiguseid. Nõu jagavad nii meditsiini-, spordi- kui ka toitumiseksperdid. Teiste seas astub seminaril “Ela terve elu: Talv” üles toitumiskonsultant Kadi Helme, kes on põhjalikke toitumisalaseid teadmisi kogunud nii Eesti, Inglismaa kui ka Ameerika instituutides. Helme sõnul on ligikaudu 90 protsenti tänapäeva läänemaailma surmadest põhjustatud mittenakkavatest haigustestmis on suures osas just ebaõigest elustiilist ja toitumisest põhjustatud elustiilihaigused. “Kahjuks on ka Eesti inimeste seas just niisugused haigused enamiku tervisehädade põhjuseks," tõdes Helme, kelle sõnul ei ole olemas ühte imerohtu, mille abil tervislikumalt elada, vaid rida tegevusi, mida igaüks võiks oma ellu rakendada. 

Ta annab siinkohal ka kaheksa soovitust, mida oma tervise nimel järgida võiks. 

* Praegu tuleks süüa võimalikult palju kättesaadavaid kohalikke köögi- ja puuvilju, et oma organismi talveks vitamiinidega laadida.

* Enne vitamiiniriiuli kallale minekut tasub esmalt üle vaadata, et igapäevane toidulaud oleks mitmekesine. Toidulisand ei asenda kesist toiduvalikut.

* Eelistada tasub neid toiduaineid, mida on siin geograafiliselt aastasadu kasvatatud ja tarbitud. Kohalik toit eelkõige!

* Haigused on enamasti kehva elustiili tulemus. Kui sinu menüüsse kuuluvad enamasti pitsa, krõpsud ja purgisupp, siis on nõrkus ja tervisehädad kiired tulema. Eelista toite, mille oled ise valmistanud, mitte pakist võtnud.

* Tõeline toit ei oma tagaküljel 10-realist koostisainete nimistut.

* Mitmete Eestis teostatud uuringute kohaselt ei saa meie laiuskraadil elavad inimesed sügistalvisel perioodil piisavalt D-vitamiini. Seda vitamiini võiks iga eestlane toidule lisaks võtta, ent üldiselt ei tasu toidulisanditega liialdada, vaid selleks peab olema vajadus.

* Pimedal ja külmal ajal kiputakse liialdama ka maiustamise ja liigse näksimisega, mis kiirelt lisakilod toob. Seda tehakse peamiselt seetõttu, et kehale lisaenergiat anda, kuid see on petukaup. Tegelikult tasuks tähele panna, et kogu loodus on talvel puhkeriimil. Pole vaja kehast viimset jõudu välja pigistada. Andke oma kehale rohkem puhkust, võtke enda jaoks aega ja sööge toitainerikkamaid põhitoidukordi – nii leevendate ka näksimisisu.

* Magusaisu leevendavad ka näiteks marjarohked smuutid, kosutavad soojad joogid või miks mitte teha endale üks kohalik ja maitsev talvemaius: ahjus küpsetatud õunad kaneeliga.

Samal teemal

08.11.2016
Kolm olulist fakti, mida iga lapsevanem peaks D-vitamiinist teadma
04.11.2016
Kuus nippi, kuidas taltsutada piinavat magusaisu
25.10.2016
10 igapäevast lõksu, mis teevad sind paksuks, 2. osa
14.10.2016
Kuidas kaalus juurde võtta? Tee trenni ja söö viis korda päevas