Hea nõu

Raskusi unega? Sõida maale! (3)

Toimetas Greete Kõrvits, 20. veebruar 2017 18:15
Kunstlik valgus rikub une kvaliteeti.Foto: PantherMedia / Scanpix
Väike matkalkäik aitab kehal taas loodusliku valgusega harjuda.

Paljud inimesed ei maga piisavalt. Veelgi enam – meie uni on sageli häiritud kunstlikust valgusest, mida on eriti palju, kui elame linnas ja loomulikult siis, kui uinume arvuti või teleka ääres. Unerütm on sassis, pidevalt on peal väsimus ja stress.

Isegi väike retk nädalavahetusel – jah, ka keset talve – võib inimese sisemise kella taas õigesti käima lükata. Uuringu käigus saadeti katsealused nädalaks elama metsaonni, kus nende ainsateks valgusallikateks olid taevakehad ja elav tuli. Muidu võisid nad oma tegemisi toimetada edasi ikka nii, nagu ise soovisid. Käia tööl, koolis ja matkamas, minna magama, millal tahtsid. Oma reisi lõpuks läksid katsealused magama keskmiselt kaks ja pool tundi varem. Samuti puutusid nad valgusega kokku lausa kolmteist korda rohkem, kuigi käisid mõistagi toast väljas ka enne metsas elamist.

Kuigi terve nädal maal või matkamajas võib tunduda talvel pisut ekstreemne, siis pole hullu – katset korrati, seekord vaid nädalavahetusel. Tulemused olid endiselt positiivsed. Ilma elektroonikaseadmeteta inimesed hakkasid otsekohe varem uinuma. Muidugi, sama toimib ka vastupidiselt. Tõenäoliselt muudab tsivilisatsiooni rüppe tagasi naasmine unerütmi jälle ebakorrapäraseks – kui minipuhkusest mingit õppust ei võeta.

Üks uuringu läbiviijatest rääkis, et kuigi palju on räägitud sellest, et une ajal on valgus halb, siis tegelikult võib päevasel ajal liiga vähe valgusega kokku puutumine olla pea sama kahjulik. Meile võib küll tunduda, et talvel on loodusliku valgust vähe, kuid tegelikult röövib meilt selle kunstlik valgus.