Pildil vastab perearsti nõuandetelefonile pereõde Marika Kalmõkov. Foto: Heiko Kruusi
Uudised
28. veebruar 2017, 09:03

Ööpäevaringne abi perearsti nõuandetelefonilt 1220 (1)

Tervisemure võib meid mõnikord tabada väga ebasobival hetkel, näiteks õhtusel ajal, nädalavahetusel või reisil olles. Selleks, et oma tervisemurele lahendust leida on erinevaid võimalusi.

Parim esimene nõustaja on alati perearst, kes teab oma nimistu inimeste tervise ajalugu ja soovitada inimesel talle kõige sobivamat ravi. Kuid teine väga hea võimalus saada tervisealast nõu kiirelt ja mugavalt on helistada ööpäevaringsele perearsti nõuandetelefonile 1220. Nõuandetelefonile vastavad pikaajalise kogemustega meditsiinitöötajad 24 tundi ööpäevas ka nädalavahetustel ja ka riigipühadel.

Kui aga tundub, et tervisemure on aga lausa eluohtlik või tekib kahtlus, et see haigus võib kiirelt süveneda, tasub pöörduda erakorralise meditsiini osakonda (edaspidi EMO). Kui te ei ole päris kindel, kas tervisemurega peaks pöörduma kohe haiglasse või tasub oodata perearstile pääsemise aega või küsida nõu apteegist, aitab alati nõuandetelefon 1220, kes nõustab teid edasiste sammude osas.

Sama kehtib ka kiirabi puhul, kui te ei ole eluohtlikus olukorras. Eluohtlikus olukorras helistage alati 112. Kuid, kui teil on mure, mis ei vaja kohest kiirabi, siis helistage 1220 ning nõustaja aitab jõuda selgusele, kui kiiret abi tervise mure vajab ja mida oleks kõige otstarbekam ette võtta. Kui olete helistanud 1220-le ja kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne edasi numbrile 112, kust saadetakse vajadusel välja kiirabi.

Oluline on ka teada, et perearsti nõuandetelefonil saab abi nii eesti kui ka vene keeles ning abi saavad kõik inimesed – ka need, kellel pole kehtivat ravikindlustust või kes elavad välismaal. 

Nõuandetelefonile helistades tuleb oma kirjeldusega olla võimalikult täpne, sest nõustaja ei ole teie kõrval ja füüsilist abi ta läbi telefoni pakkuda ei saa. Küll aga saate ise võimalikult täpse nõu saamiseks nii mõndagi ära teha, näiteks:

•      võimalusel kraadige ennast või abivajajat, kelle pärast helistate, et nõustajal oleks hõlpsam nõu anda (NB! Eriti oluline väikelaste puhul);

•      võimalusel ja vajadusel mõõtke vererõhk (ja pulsisagedus) ning pange paberile kirja;

•      ravimite tarvitamisel vaadake järele, milliseid ravimeid te võtate, pange need telefoni kõrvale valmis, et nõustaja saaks vajadusel küsida nende toimeaine kohta;

•      võimalusel pange paber ja pliiats telefoni kõrvale valmis, et saaksite vajadusel koduse ravi juhised kirja panna.

Milliste muredega võib nõuandetelefoni poole pöörduda?

Tervisemuresid on erinevaid. Kui puudub kindlus õigesti käituda siis tasuks alati nõu küsida. Isegi teadlikel inimestel läheb ärevates olukordades meelest, mis põletuse korral teha tuleb või millised oleks õiged vahendid lapse palaviku leevendamiseks. Nõuandetelefoni töötajad tegelevad igapäevaselt ka küsimustega, mis puudutab ravimeid. Näiteks, kui on ununenud mitu korda päevas ravimit manustada tuleb. Sellisel juhul on aga kindlasti vaja teada täpset ravimi toimeainet, mis tuleks enne nõuandetelefonile helistamist järele vaadata.

Pidage meeles, et õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja oma perearstid ei ole kättesaadavad. Sellisel ajal tuleb arvestada, et kui helistajaid on palju, suunatakse kõne ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, võib ootamise asemel kõne mõne aja pärast uuesti proovida. Helistades kuulete esmalt sissejuhatavat teksti ning alles seejärel saab ühenduse kõnekeskusega. Helistaja kulud piirduvad vaid kõneteenuse maksumusega helistatavalt numbrilt.

Kasulik teada

Perearsti nõuandeliinilt 1220 saab juhiseid terviseprobleemide korral.

•      välismaalt helistades vali +372 634 66 30;

•      helistaja isik jääb anonüümseks;

•      nõu antakse nii eesti kui vene keeles;

•      helistada võivad kõik olenemata ravikindlustuse olemasolust.

·            Helistades lauatelefonilt lühinumbrile 1220 on esimesed 5 minutit tasuta (v.a. Starmani ja Tele2 võrgust), peale 5 minutit tasub helistaja kõne eest kohaliku kõneminuti hinna aluse.

·            Helistades mobiiltelefonilt lühinumbrile 1220, toimub helistamise eest tasumine alates 1 minutist telefonioperaatorite hinnakirjade alusel (Telia võrgust 0,2278 €/min, Tele2 võrgust 0,23 €/min, Elisast 0,21 €/min, seisuga 01.01.2016).

Taisi Kõiv on haigekassa tervise edenduse ja kommunikatsiooni talituse spetsialist