Keha

Kas sina tead, milliste toitude söömine aitab insulti ennetada? 

Silja Paavle, 10. mai 2017, 14:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Insult ehk äge aju verevarustuse häire, tapab igal aastal ligi 5 miljonit inimest üle maailma. See on läänemaailmas peamine püsiva puude tekitaja, mis ohustab üha enam keskealisi naisi. Uuringud on näitavad aga, et insulti on võimalik ennetada 80% ulatuses, kui muuta enda toitumist, suitsetamisest loobuda ja piisavalt liikuda.

Kõige tõhusam viis insuldi vältimiseks on muuta enda toitumist. Konverentsi "Food Revolution Summit" kõneleja Dr. Michael Gregeri sõnul on parim viis insuldi vältimiseks süüa taimset toitu – peamiselt köögivilju, läätsesid, ube, seemneid, täisteratooteid, puuvilju ja pähkleid, vahendab KSA silmakeskuse blogi.

Samal teemal

Miks taimne toit insuldi riski vähendab? Üks põhjus, miks taimne toit meid insuldi eest kaitseb, seisneb selles, et see sisaldab niivõrd palju kiudaineid. Uuringud on näidanud, et iga 7 grammi tarbitud kiudainete kohta väheneb esmase insuldi risk 7 %. Ent minimaalset soovitatud päevast kiudainekogust tarbib vähem kui 3% ameeriklastest. 

Teiseks sisaldab taimne toit antioksüdante. Sellega rikastatud toidud vähendavad põletikke, aitavad ennetada arterite lupjumist ja parandavad ka vereringet. Ühes uuringus vaadeldi 12 aasta jooksul enam kui 30 000 vanemat naisterahvast ja nende toitumist ning selgus, et neil, kelle toit sisaldas rohkesti antioksüdante, esines kõige vähem insulti. (Küll aga ei täheldatud sarnast mõju antioksüdante sisaldavate toidulisandite puhul.) Taimne toit sisaldab keskmiselt 64% rohkem antioksüdante kui loomne toit. 

Toiduained, mille söömine aitab insulti vältida

* Pähklid. On leitud, et iga päev 2 supilusikatäie pähklite söömine vähendab insuldi riski poole võrra. Ainuüksi USA-s tähendaks see igal aastal 89 000 insuldijuhtumi vältimist.

Aedviljad. Harvardi teadlaste juhitud uuringud on näidanud, et aedviljad annavad parima kaitse mitmesuguste tõsiste krooniliste haiguste eest ning iga lisaportsjon vähendab insuldi ja muude südamehaiguste riski 20  %. 

* Šokolaad. Mitmesugused pikaajalised rahvastiku-uuringud on kinnitanud, et neil, kes tarbisid šokolaadi, esines märgatavalt vähem insulte. Küll aga ei saa tervislikuks pidada enamikus šokolaadides sisalduvat suurt suhkru- ja piimakogust, mistõttu on parem tarbida kõrge kakaosisaldusega tumedat Šokolaadi.

* Tsitrusviljad. Ajakirjas Stroke avaldatud uuringus vaadeldi 70 000 naist ja sellest selgus, et neil, kes tarbisid 14. aasta jooksul kõige enam tsitruselistes sisalduvaid flavonoide, oli 19 % väiksem insuldi risk kui naistel, kes said toiduga vähem flavonoide. 

Täisteratooted vähendavad samuti insuldi saamise riski. Dr Greger soovitab oma teoses „Kuidas mitte surra“ tarbida täisteratooteid vähemalt kolm korda päevas. 

Tomatid. Tomatites leidub palju lükopeeni, mis vähendab insuldi riski. Ajakirjas Neurology avaldatud uuring vaatles 1000 Soome meest vanuses 46–55 ning neil, kelle veres leidus kõige enam lükopeeni, oli 55 % väiksem tõenäosus insulti kogeda.

 * Kohv ja tee. 13 aastat kestnud ja enam kui 80 000 jaapanlast hõlmanud uuringust selgus, et neil, kes jõid päevas vähemalt ühe tassi kohvi, oli 20  % väiksem tõenäosus insulti põdeda. Rohelise tee joomine (2–3 tassi päevas) vähendas tõenäosust 14 %. 

Kaaliumit sisaldavad toidud. Toiduga omastatav kaalium vähendab insuldi riski märkimisväärselt. Ühest uuringust selgus, et kui suurendada päevas tarbitava kaaliumi kogust 1600 mg võrra, väheneb insuldi risk 21 %, kuigi see ei täitnud paljude uuringus osalenute jaoks isegi minimaalset soovitatavat päevakogust. Paraku tarbib ainult 2 % ameeriklastest piisavalt kaaliumit, sest enamik inimesi ei söö suures koguses töötlemata taimseid saadusi. Kaaliumit leidub ohtralt puu- ja juurviljades, aga ka aedviljades, ubades ja maguskartulis. 

Magneesiumit sisaldavad toidud. Mitmesugused uuringud on kinnitanud, et magneesiumi tarbimine vähendab insuldi riski. Magneesiumit leidub palju ubades, lehtköögiviljades ja täisteratoodetes.