Hea nõu

Ärritunud soole sündroom: kuidas sümptomeid leevendada? (4)

Toimetas Greete Kõrvits, 22. mai 2017 19:02
Foto: PantherMedia / Scanpix
Ärritunud soole sündroom on tüütu, ehkki mitte eluohtlik haigus, mille põhjused pole küll päris selgelt teada, kuid on üsna kindlasti seotud stressiga. Sümptomid on ebameeldivad (sageli piinlikud): kõhukinnisus, krambid, gaasid, kõhulahtisus. Healthline.com pani kirja kuus lihtsat nõuannet, mille abil saad järgmist ärritunud soole hoogu ära hoida või vähemalt leevendada.

Ärritunud soole sündroomi põdemisviise on erinevaid. Kellel avaldub haigus vaid kõhukinnisusega, kellel vaid kõhulahtisusega, paljudel toimuvad need vaheldumisi: kõhulahtisuse perioodile järgneb väga ränk kõhukinnisuse periood. Sageli kannatab põdeja valulike krampide või piinlike kõhugaaside käes. Soole ärritussündroomile pole küll otsest ravi, kuid elustiili, toitumise ja vaimse tervise eest hoolitsemisega saab sümptomite tagasitulekut ära hoida või leevendada. Siin on selleks kuus head soovitust.

2. Ära unusta lõõgastuda. Et ärritunud soole sümptomid löövad ennekõike välja stressiaegsel või -järgsel perioodil, pead leidma enda jaoks aega, kus tegeleda millega rahustava või meeldivaga. Või miks mitte ka lihtsalt logeleda.

3. Kiudained. Mõnedel ärritunud soole käes kannatajatel on kiudainetega keerulised suhted, sest mõned sümptomid võivad kiudainerikaste toitude söömisel ägeneda. Siiski, ka siis, kui sinu sümptomite seas on krambid ja kõhugaasid, võiksid vähehaaval, mitme nädala vältel, harjutada ennast sööma väikesel määral ka ube, puuvilju ja teisi kiudainerikkaid toite. Kiudained on kõhu tervisele vajalikud ja abi võib olla ka väikestest kogustest. Aga tee kõike oma enesetunde järgi!

4. Ära piimatoodetega üle pinguta. Selles osas, kas sul võib olla laktoositalumatus ning kas ja kui palju piimatooteid peaksid tarbima, räägi läbi oma arstiga ja lase teha vastav analüüs.

5. Ole ravimitega ettevaatlik. Kuigi ägeda kõhulahtisuse ajal võib tekkida kiusatus neelata järjest mitu loperamiiditabletti, siis võib õrn soolestik reageerida vastupidiselt ja siis võitled mitu päeva kõhukinnisusega. Võta rohtusid ainult ette nähtud kogustes ja selleks ette nähtud aegadel ning varu kannatust.

6. Ole teadlik sellest, millised toidud-joogid sul vaevusi esile kutsuvad. Probleemsed on sageli need: brokoli, kapsas, oad, šokolaad, alkohol, kohv, piim ja gaseeritud magusad joogid.