Keha

Miks ja kuidas liigne naps inimese oksele ajab? 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 9. juuni 2017 15:07
Foto: VIDA PRESS
Ennetatavate surmade põhjuste nimekirjas on alkohol USAs neljandal kohal, märgib FHM. Kindlasti on see üsna vinge välditav mõrtsukas ka Eestimaal. Imelikul kombel on etanoolilahused aga endiselt legaalsed ja katsed alkoholi ära keelata pole ei Eestis ega USAs õnnestunud.

Enamik inimesi suudab alkoholi taluda ja teab oma koguseid. Aga enamik meist on olnud situatsioonis, kus naps lööb liiga kõvasti ja valesti ihusse ning toob kaasa kiirtuigerdamise vetsupoti poole. Mõnikord sunnib inimene end oksendama, lootes, et nii hakkab parem. Enamasti aga on olukorral vabatahtlikkusega väga vähe pistmist. Mõned jõud on lihtsalt sinust tugevamad.

Medical Daily on vahendanud Dallase ülikoolis tehtud uuringut: "Alkohol on tegelikult ärritaja ning võib kõhtu häirida. Liigne alkoholitarvitamine võib viia ka gastriidini, mis tähendab, et mao limaskest on ärritatud, põletikuline ja söövitatud. Sümptomid varieeruvad, aga nende seas on seedehäired, kõhuvalu, iiveldus, ärritatud kõht ja rohke oksendamine."

"Põhjus, miks me ilma sellest aru saamata nii purju jääme, seisneb selles, et alkoholi saadetakse maost vereringesse ka siis, kui oleme joomise lõpetanud. See laseb alkoholikogusel kehas kasvada ning me jääme üha rohkem ja rohkem purju. Lisaks imendub alkohol kiiresti, aga sel läheb organismist väljasaamiseks kauem aega."

Hea uudis on see, et vilets enesetunne ei kesta igavesti ja üsna tõenäoliselt ei oksenda sa päevade kaupa. Kuid oleks kena teada, kas enesetunnet saab kuidagi parandada? Ega eriti ei saa. Michigani ülikool soovitab enne söömist mõned tunnid oodata. Vett juues tuleks seda manustada vaid väikeste lonksukeste kaupa või süüa umbes nelja tunni jooksul iga 15 minuti tagant jäätükikesi. Siis võib juba juua näiteks gaasivaba limonaadi, spordijooki või vett – ja ikka samamoodi, väikeste lonksudega. Kui enesetunne hakkab juba paremaks muutuma, siis võib süüa lahjasid toite, mida organism suudab taluda. Näiteks banaani, riisi, õunakastet, röstsaia või soolaküpsiseid.