Keha

HOIA MAKSA: maksa tervis mõjutab kogu organismi toimimist (1)

Silja Paavle, 19. oktoober 2017, 09:32
Foto: PantherMedia / Scanpix
Paljud ei teadvusta, et kõhuõõne ülaosa paremal pool rinnakorvi all asuv maks on kõigi seedeorganite seas olulisem tegija, mis toimetab pidevalt ja samaaegselt väga erinevate asjadega ning mõjutab kogu organismi toimimist.

„Kas elu on elamist väärt? Kõik sõltub sinu maksast!“ tsiteerib proviisor Peeter Villako Ameerika filosoofi William James´i ja nendib et maks on ilmselt kõige töökam ja tegusam elund, mis toimetab pidevalt ja samaaegselt väga erinevate asjadega. Ta toob välja põhilised maksa tegevusalad.

Esiteks filtreerib ja puhastab maks verd, aidates organismil vabaneda kahjulikest ainetest.

Teiseks toodab maks paljusid eluliselt vajalikke aineid: erinevaid valke, seedeprotsessi jaoks vajalikke ensüüme ja sappi ning hoolitseb kolesteroolitaseme tasakaalu eest.

Samal teemal

Kolmandaks - maksal on oluline roll ka süsivesikute ja rasvade ainevahetuses ning immuunsüsteemi toimimises.

Ning neljandaks on maks ka energia varasalveks, sest just maksas säilitatakse glükoosivarusid, mineraale ja rasvlahustuvaid vitamiine A, E, D ja K.

„Lühidalt öeldes – maks on äärmiselt oluline organ, mis konkureerib südamega elundite kuninga nime kandjaks. Juhul kui maks on üle koormatud ja ei tule oma tööga hästi toime, kannatab selle tõttu kogu organism,“ lausub Peeter Villako, et just sellepärast on eluliselt tähtis maksa tervist hoida, et ta saaks oma tööd korralikult teha. Ta viitab traditsioonilises Hiina meditsiinis aukohal olevale uskumusele, et arst, kes teab, kuidas harmoniseerida maksa talitlust, teab, kuidas ravida sadat haigust.

Kas maks on terve?

„Alati ei ole lihtne aru saada, et maks on ülekoormatud ja hakkab häirekella lööma,“ märgib Villako. Kuna maks vastutab organismis sadade erinevate funktsioonide eest, võivad tema talitluse häired endast märku anda väga erineval moel.

„Et maks tegeleb muu hulgas energia tootmisega erinevaist toitainetest, annab ta oma ülekoormatusest reeglina märku kestva väsimuse, keskendumisraskuste või päevase unisuse tekkimisega,“ sõnab proviisor. Ka võivad maksa talitlushäired avalduda isupuuduse, seedehäirete, kõhukinnisuse või iiveldusena. Kui maksa töö on häiritud, võib uriin muutuda tumekollaseks või väljaheited heledaks. Vahel viitavad maksa ülekoormatusele ka kergesti tekkivad nahamarrastused ja liigne higistamine. „Kahtluste tekkimisel oma maksa tervise suhtes tuleb pöörduda arsti juurde analüüside tegemiseks,“ soovitab Villako.

 Kuidas oma maksa tervise eest hoolitseda?

Maksa tervise hoidmiseks on Peeter Villako sõnul kõige olulisemaks sammuks otseste maksamürkide – alkoholi, sigarettide, liigsete ravimikoguste – vältimine. Nii maksa kui ka südame tervise huvides on vabaneda liigsest kehakaalust, anda oma kehale piisavalt füüsilist koormust ja liikuda palju värskes õhus.

 Toitumise muutmisega saab teha palju oma maksa huvides. „Piirama peaks rasvaste toitude, maiustuste, pagaritoodete, rämpstoidu, konservante sisaldavate snäkkide, aga ka liigsoolaste ja väga vürtsiste toitude tarbimist,“ õpetab proviisor. Soovitav oleks loobuda magusatest karastusjookidest.

 Õnneks Peeter Villako sõnul mitmeid toiduaineid, mis maksale abiks on ja tema tervist hoida aitavad. Näieks on kasulik süüa kiudainerikkaid toite, näiteks kaera ja tatart.  Maksasõbralikud toiduained on pähklid ning aedviljad, eriti brokoli, oad ja rohelised toorsalatid.

 Üllatuslikult on selgunud, et maksa võib toetada ka mõõdukas kohvijoomine; kindlasti on abiks roheline tee. Maksa töö hõlbustamiseks on oluline hoida oma seedetrakti sisu piisavalt „pehmena“, selle tõttu oleks hea juua piisavas koguses vett.

 „Toitude maitsestamiseks on õigem soola ja pipart vältida ning kasutada seedimist soodustavaid ja maksa abistavaid maitseaineid, näiteks küüslauku, oregaanot, salveid ja rosmariini,“ loetleb Villako.

 Aminohapped kaitsevad ja aitavad maksa.

 Maksa talitluseks eluliselt vajalikud aminohapped on koliin, ornitiin ja metioniin. Koliin aktiveerib maksatalitlust, toetab maksarakkude taastumist ning hoolitseb normaalse rasvade ainevahetuse eest. Juhul kui organismis koliini ei jätku, hakkab rasv maksa kogunema ja võib tekitada maksakahjustuse.

 Ornitiin kaitseb maksa võimaliku kahjustuse eest, muutes kahjutuks mürgised jääkained ja toksiinid. Muu hulgas hoolitseb ta maksale äärmiselt ohtlike ammooniumioonide neutraliseerimise eest. Orinitiin hakkab suu kaudu sissevõetuna toimima kiiresti, tagades maksa kaitse juba pärast paari tunni möödumist.

 Metioniin on asendamatu aminohape, millel on samuti oluline roll maksatalitluses ja rasvade ainevahetuses. Metioniin aktiveerib maksatalitluseks vajalike fosfolipiidide tootmist organismis ning pärsib rasva kogunemist maksa.

 Teistest aminohapetest on maksale abiks ka arginiin, mis aitab parandada maksa verevarustust.

VIIS ÜLLATAVAT ASJA, MIS VÕIVAD MAKSA KAHJUSTADA

* Mõõdukad alkoholikogused. Leitakse, et juba 20–40 grammi absoluutalkoholi (umbes 250 ml veini või 1–2 siidrit/õlut) päevas võib maksa kahjustama hakata.

* Suhkur. Rafineeritud suhkrute liigse tarbimise poolt tekitatav kahju on võrreldav sellega, mida teeb alkohol.

* Ravimid. Laialdaselt kasutatavate ravimite seas on mitmeid (nt paratsetamool), mille liigne või pikaajaline tarbimine võib maksale tõsist ohtu kujutada. Ravimite võtmisel tuleb järgida kasutusjuhendit ja mitte ületada soovitatavaid annuseid.

* Magusad joogid. Inimestel, kes tarbivad palju magusaid alkoholivabu jooke, on palju suurem tõenäosus haigestuda maksahaigusesse.

* Liigne kehakaal. Uuringutega on kindlaks tehtud, et ülekaalulistel inimestel on palju suurem risk haigestuda maksasteatoosi (maksa rasvumisse).

Allikas: proviisor Peeter Villako