Hea nõu

VÄIKESED SAMMUD: seitse lihtsat asja, mis aitavad sul külmal ja pimedal ajal terve püsida 

Toimetas Silja Paavle, 1. detsember 2017 11:47
Foto: PantherMedia / Scanpix
Pikk ja muutlike ilmadega talveperiood on alanud ning keha ja vaim vajab ühe suuremat turgutamist. Rõõmsana, tervena ja energilisena püsimiseks pani Euroapteegi farmatseut ja taimetark Maret Makko kirja esmased soovitused enda eest hoolitsemiseks.

  •  Tarbi D-vitamiini

D-vitamiini saavad siinsed inimesed vaid suvel, seega tuleb selle tase organismis toidu ja vitamiinidega talvisel perioodil tasakaalu viia. D-vitamiini leidub toidus kalades, munades, maksas ja D-vitamiiniga rikastatud piimatoodetes. Siiski on vajalik pimedal ajal juurde võtta vitamiini ka kas kapslite, tilkade või tablettidena. Soovituslik kogus täiskasvanule on 4000IU.

  •  Tarbi C-vitamiini

Viiruste ennetamiseks ja leevendamiseks ning kogu keha terve püsimiseks tuleb süüa C-vitamiini. Looduslikest valikutest on seda suuremas koguses apelsinides, greibis ja mandariinides, aga muidugi kodumaistes mustsõstardes, astelpajus ja kibuvitsamarjades. Toidust piisava koguse omastamine on keeruline, seega võiks juurde võtta ka vitamiini – päevane soovituslik kogus sõltuvalt vajadusest on 200 mg – 1g.

  •  Tarbi magneesiumi

Magneesiumi puudus annab märku närvilisuses, nõrkuses ja vererõhu tõusus. Toidust saame seda spinatist, brokolist, pähklitest ja seemnetest. Lisaks apteegis saadaolevatele tablettidele saab kasutada ka õlispreisid. Soovituslik päevane kogus keskmiselt on 350-600 mg.

  • Liigu


Iga päev tuleb leida aega õues liikumiseks, olgu selleks sörkjooks, pikk jalutuskäik või külmal ajal uisutamine, kelgutamine või suusatamine. Eriti tuleks seda teha valgel ajal, et ammutada looduslikku valgust. Soovituslik on liikuda vähemalt 30-60 minutit päevas.

  •  Hoia toidulaud tervislik ja tasakaalustatud

Oluline kogu organismi heaolu, rõõmsa meele ja tervise nimel on süüa tasakaalustatud ja vitamiinirikast kvaliteetset toitu, eelistatult eestimaist ja mahedat ning ökoloogiliselt kasvanud ja kasvatatud tooteid. Kindlasti tuleb tarbida ka liha ja kala ning soovitav on päevas süüa vähemalt 5 portsjonit ehk peotäit puu- ja köögivilju. 

  • Pese käsi korralikult

Haiguste ennetamiseks on vajalik regulaarselt ja korralikult oma käsi pesta. Just rahvarohked kohad nagu kaubanduskeskused või ühistransport on soodsad pinnased haiguste levikuks. Seega tuleb pärast avalikes kohtades viibimist pesta korralikult käsi voolava puhta veega vähemalt 20-30 sekundit. 

  • Leia aega puhkuseks ja rõõmuks 

Väsimuse ja masenduse peletamiseks tuleb korralikult välja puhata ning võtta ega iseendaga tegelemiseks. Täiskasvanud inimene peaks öösel puhkama vähemalt 8 tundi. Samuti tuleb rõõmsana püsimiseks leida aega toredate ja inspireerivate tegevuste jaoks olgu selleks raamatu lugemine, kinos- ja teatriskäik või oma lähedastega koos matk või pikemad jalutuskäigud.

Samal teemal

14.12.2017
Professor: D-vitamiini tuleks võtta õhtuti
06.12.2017
Arst: täpse D-vitamiini vajaduse saab teada vereseerumist
30.10.2016
Kümme supertoitu, mis peaksid gripihooajal su igapäevasel toidulaual olema