Keha

KAHEKSA SOOVITUST: liigeste eest hoolitsemine säilitab liikumisrõõmu 

Silja Paavle, 9. märts 2018, 09:48
Foto: PantherMedia/Scanpix
Liigesed tagavad inimese liikumisvõime. Kui sa nende eest hoolitsed, siis püsib ka liikumisrõõm.

Et liigeste tervist halvendavad ennekõike ebatervislikud harjumised ja ebakorrapärane elustiil, järgi liigeste eest hoolitsemisel siin väljatoodud soovitusi.

Samal teemal

1. Jälgi oma kehakaalu. Ülekaal põhjustab liigestele liigset koormust ja need vananevad kiiremini. Liigestel on kergem isegi siis, kui kaal väheneb vaid viie kilo võrra.

2. Eelista liigesesõbralikke spordialasid. Liigeseid võivad kahjustada kõik jooksmisega seotud spordialad. Jooksmisel tekivad liigestes mikrotraumad, mis hiljem mõjutavad kahjulikult liigeste tervist. Liigeste jaoks on kindlasti ohutum tegeleda näiteks ujumisega, mis kergendab liigeste tööd, või rattasõidu ja kepikõnniga, mis tagab liikumise ajal liigeste õige funktsionaalse liikumise.

3. Hoia rühti ja muuda keha asendeid. Oma tööülesandeid võiks planeerida nii, et iga natukese aja järel saaks muuta kehaasendit ja koormuse liiki. Tuleb õppida õigesti raskusi tõstma ja kandma – parem kanda kahte pooltühja kotti kui ühte rasket. Tuleb kasutada töötamist lihtsustavaid abivahendeid, aeg-ajalt puhata ja võimelda.

4. Kanna sobiva kõrgusega jalanõusid. Ebamugavad ja väga kõrge kontsaga või kontsata jalatsid kahjustavad liigeseid. Enda säästmiseks peaksid mehed valima madala ja naised 3–4 cm kontsaga jalatsid.

5. Vajadusel kasuta ortopeedilisi jalatseid. Puusaliigeste tervist mõjutab vastsündinu eas välja ravimata puusanihestus. Üks jalg jääb lühemaks, inimene hakkab lonkama ja liigeste koormus muutub. See mõjutab peale puusa ka põlveliigeseid ja need hakkavad deformeeruma. Probleemi leevendamiseks tuleb aegsasti kanda ortopeedilisi jalatseid või sisetaldasid.

6. Tarbi palju vedelikku ja oomega-3 rasvhappeid. Liigeste tervist mõjutab otseselt ka toit. Toidus tuleb rohkem kasutada puu- ja köögivilju ning vähendada kiirete näkside ja magusa söömist. Peab vähendama soola tarbimist. Liigestele tuleb kasuks Vahemere dieet: köögivili ja mereannid, mis sisaldavad rohkesti oomega-3 rasvhappeid. Päeva jooksul on soovitatav juua kuni kaheksa klaasi vett.

7. Tarvita liigeste liikuvust toetavad toidulisandeid. Keskikka jõudes tuleb lisaks ebatervislikest harjumustest loobumisele muuta hea tervise nimel ka elustiili. Et aidata organismil uueneda ja säilitada liigeste liikuvus, tasuks tarbida vajalikke lisaaineid. Aine, mis soodustab liigesekõhre taastumist, mikropragude ja väikeste kahjustuste paranemist ning parandab liikumisvõimet, on glükoosamiin. Samuti sobib glükosamiin hästi kohe esmaste sümptomite korral, kui liigeses tekib näiteks naksumine.

8. Liigu! Kuna liigesekõhres ei ole veresooni, jõuavad toitained kõhreni liigesevedeliku abil. Liigeste liikumine tagab toitainete jõudmise kõhresse ning juhib sealt ära ka ainevahetuse lõppsaadused. Seepärast on väga oluline valida vanusele ja terviseseisundile vastav füüsiline koormus ning korrapäraselt liigeseid liigutada. Liigesed on selle eest kindlasti tänulikud!

Allikas: Apotheka apteeker Kerli Valge