Hea nõu

VAATA, MIS RAVIMEID SA VÕTAD! Paljud ei sobi üldse päikesega kokku: riskid lööbe või põletusega (1)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 20. juuni 2019, 08:39
Naha valgustundlikkust suurendavad eeskätt valu- ja põletikuvastased ravimid.Foto: Vida Press
Kas teadsid, et teatud ravimid ja päike ei sobi üldse kokku? Ravimid võivad muuta naha päikesele tundlikuks ja tulemuseks on lööve, sügelus, isegi päikesepõletus.

 Mitmed ravimid ja teised keemilised ained võivad suurendada naha tundlikkust UV-kiirgusele (ka solaariumis). Ravimite ja päikese koostoimel tekkinud kõrvaltoimed nahal sarnanevad päikesepõletusele. Naha tundlikkuse tõus UV kiirguse suhtes ehk fotosensitiivsus  suurendab ka nahavähi riski.

Teave, kas ravim võib põhjustada valgustundlikkuse tõusu, on kirjas ravimi infolehes.

Uuri infolehelt, kas su ravim võib suurendada naha tundlikkust päikesele. Foto: Vida Press

Mis suurendavad valgustundlikkust?

Naha valgustundlikkust suurendavad eeskätt valu- ja põletikuvastased ravimid (kõige enam ketoprofeen), infektsioonivastased ravimid, südamehaiguste ravimid, diureetikumid ja ka taimsed ravimid (nt harilikku naistepuna sisaldavad ravimid). 

Valgustundlikkust suurendavad ka teatud depressiooniravimid, allergiaravimid, suhkurtõveravimid, kasvajavastased ravimid, hormoonid jt. Täpsema nimekirja leiab SIIT.  

Foto: Pexels

 Fototoksiline reaktsioon – päikesepõletus

 Sagedamini esineva fototoksilise reaktsiooni korral aktiveerub ravim UV-kiirguse toimel ning hakkab seejärel kokkupuutel naharakkudega neile kahjulikku toimet avaldama.

Fototoksilised reaktsioonid tekivad enamasti minutite või tundide jooksul pärast kokkupuudet UV-kiirgusega, meenutavad ulatuslikku päikesepõletust ja võivad kesta üsna kaua. Fototoksilised reaktsioonid võivad tekkida nii pealemääritavate ravimite (kreemid) kui ka suu kaudu võetavate või süstitavate  ravimite toimel.

Foto: Tiina Kõrtsini

Harvem esineva fotoallergilise reaktsiooni korral tekib naharakkudes immuunvastus nahale sattunud ja seejärel UV-kiirguse poolt aktiveeritud ravimi vastu. Fotoallergilised reaktsioonid tekivad alles 24–72 tundi pärast kokkupuudet ravimi ja UV-kiirgusega.

Tekkida võivad nahalööve, sügelus, nahapõletik. Fotoallergilisi reaktsioone tekitavad põhiliselt pealemääritavad ravimid.

Kuidas nahakahjustusi ravida?

  • Valgustundlikkuse suurenemise tõttu  tekkinud nahanähtude ravi ei erine tugeva päikesepõletuse korral kasutatavast ravist. Fotoallergiliste reaktsioonide korral võib kasutada antihistamiinikume ja glükokortikosteroide.
  • Nahapõletuse leevendamiseks sobivad rahustava või jahutava toimega kreemid või geelid, samuti võib teha jahutavat kompressi.
  • Tugeva nahakahjustuse korral ning enne, kui otsustad katkestada nahapõletuse teket soodustavate ravimite kasutamise, pöördu arsti poole.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee