Toitumine

TÕDE VÕI VALE? Kas kartul teeb tõesti paksuks? (18)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 27. jaanuar 2019, 16:39
Mõistlikus koguses kartuli söömine ei tee kindlasti paksuks. Vida Press
Mõned inimesed väldivad kartuli söömist, sest kartul on ju tärklisepomm ja teeb paksuks! Toitumisnõustajad väidavad, et päris nii see ei ole - ainult kartulist on raske end paksuks süüa. 

Kartulid sisaldavad suhteliselt palju süsivesikuid (tärklist) ja mineraalainetest arvestataval määral kaaliumi, kirjutavad toitumiseksperdid Tagli Pitsi ja Kristin Salupuu raamatus "Tervislik toitumine".

Samal teemal

Näiteks üks suurem keedetud kartul (u 150 g) katab umbes veerandi päevasest kaaliumisoovitusest. 

Maguskartuli tärklisesisaldus on tavalisest kartulist veelgi suurem, samuti sisaldab see tavalisest kartulist enam kiudaineid ja C-vitamiini ning on väga hea beetakaroteeni (A-vitamiini eelvitamiin) allikas. 

Kartul on küll võrreldes köögiviljadega suurema energiasisaldusega, kuid ainult kartulist on väga raske end paksuks süüa. Lisaenergia tuleb pigem kartuli töötlemisest ja serveerimisel – praadimine rohkes rasvas, lisatud kastmed vm. Mitmekesise toitumise korral mõistlikus koguses kartuli ega makaronide söömine ei tee paksuks, vaid need annavad organismile ka vajalikke toitaineid, vastupidiselt näiteks karastusjookidele. 

Kartuliga seoses tasuks ka vältida toite, mille valmistamisel on kasutatud rohkelt lisatavaid rasvu ning mida on tugevalt töödeldud (nt küpsetamisel tugevalt pruunistatud). Samuti rasvarikkaid kastmeid, millega koos tihti kartuleid serveeritakse. 

Kartulikrõpsud on tugevalt töödeldud, sisaldavad palju soola ja rasva ning paiknevad seetõttu maiustuste ning soolaste näkside grupis.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee