Hea nõu

TOETA OMA SÜDANT! Need vitamiinid on hädavajalikud, et hoida süda tervena (2)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 11. jaanuar 2019, 06:00
Liigu, väldi stressi ja hoolitse, et süda saaks ka vajalikke vitamiine.  Vida Press
Ehkki süda sümboliseerib armastust, teavad ilmselt kõik, et südame- veresoonkonnahaigused on nüüdisajal kõige sagedasemad surma põhjustajad. Mida saaksime südame tervise heaks ise ära teha, selgitab Apotheka proviisor Janika Tähnas.

Südame tuksumine on nii iseenesestmõistetav, et me ei pööra sellele oma igapäevatoimetuses suurt tähelepanu. Ometi langeb südamele elu jooksul väga suur koormus, mida saame märgatavalt vähendada.  On oluline kontrollida aeg-ajalt vererõhku ning hoida normaalset kolesterooli- ja veresuhkru taset. Samuti on tähtis õigesti toituda ja aidata südame tervisele kaasa tervisliku elustiiliga – oluline on mitte suitsetada, piirata alkoholikoguseid, teha regulaarselt jõukohast trenni ning jälgida kaalu. Tähelepanuta ei tohi jätta ka vaimset tervist, sest stress mõjutab otseselt ka südant.

Lisaks tervislikule elustiilile on soovitatav võtta vitamiine ja bioloogiliselt aktiivseid aineid, mis aitavad tugevdada ja parandada südame tööd.

Samal teemal

Foolhape ning vitamiinid B6 ja B12

Südamehaiguste üks riskifaktor on aminohappe homotsüsteiini kõrge tase, mis võib kahjustada veresooni ja soodustada veresoonte lupjumist ehk ateroskleroosi, tõsta vererõhku, soodustada põletike teket ning nõrgestada immuunsüsteemi.

Liigne homotsüsteiini tase võib suurendada ka trombiohtu, kuna see aktiveerib vere hüübimist. Homotsüsteiini taset reguleerivad veres foolhape ning B6- ja B12- vitamiin. Foolhapet leidub lehtköögiviljades, kaunviljades, lillkapsas, mustsõstras, pärmis, maksas. B6-vitamiini sisaldavad maks, liha, kala, leib, kartul, banaan. B12-vitamiini leidub maksas, lõhes, munas, veretoitudes.

Apteegis on saadaval ka spetsiaalselt südamele välja töötatud ning kliiniliste uuringutega tõestatud toimega B-vitamiinide ja piimhappebakterite kapslid.

C-, A-, D-, ja E-vitamiin

Vananedes hakkavad kõrge vererõhu ja kolesterooli tõttu ladestuma rasvad, mis takistavad verevoolu ja hapniku jõudmist südamesse ning teistesse elutähtsatesse organitesse. Süda on väga vastuvõtlik ka vabade radikaalide kahjustusele, mis tekivad nii südame enda tegevusest, aga ka organismi kokkupuutest saastatud õhu ja tubakasuitsuga.

Vabade radikaalide liigse tegevuse tõttu südamelihas nõrgeneb. Vabu radikaale tõkestavad ja halva kolesterooli oksüdeerumist hoiavad ära C-, A-, D-, ja E-vitamiin ning koensüüm Q10. Kaks viimast toetavad ka südamelihase jõudlust ja hapnikuga varustamist.

Ka E-vitamiini valik apteegis on lai, näiteks aitavad südame normaalsele tegevusele kaasa kapslid, kus lisaks E-vitamiinile on ka oomega-3-rasvhapped. Oomega-3-rasvhapped aitavad alandada triglütseriidide ja halva kolesterooli sisaldust veres, alandavad veresoontespõletikuprotsesse , aitavad vähendada trombide teket jm.

C-vitamiin, mida on palju kapsas, mustsõstras, astelpajus, kiivis ja tsitruselistes, abistab antioksüdandina südant ning takistab naastude ehk veresoonte ummistuste teket. Samuti aitab C-vitamiin säilitada kollageeni moodustumist veresoontes ja hoida veresoonte elastsust. C-vitamiini on apteegist närimistablettide, kihisevate jookide, siirupi kui ka tavapäraste kapslite ja tablettide kujul.

Koensüüm Q10

Q10 on rasvlahustuv vitamiinisarnane ensüüm, mida inimorganismis toodetakse maksas. Seda saab ka toidust – lihast, kaladest, munakollasest, pähklitest, täisteraviljatoodetest, sojaõlist. Südamehaigetel ja kõrge vererõhuga inimestel on Q10 tase kogu kehas madalam kui tervetel. Kestev puudus suurendab südame-veresoonkonnahaiguste tekke riski. Vitamiinipuudus tekib eakatel ja neil, kes tarvitavad kolesterooli alandavaid ravimeid. Seetõttu on Q10 oluline toidulisand. Üks võimalikest toidulisanditest on näiteks Eesti apteekrite loodud Q10 ja C-vitamiini kompleks RÕÕM sarjast.

D-vitamiin

Südame- veresoonkonna haigustega võitlemiseks on oluline ka D-vitamiin, mida leidub näiteks kalas, munas ja piimatoodetes. Päikesevitamiiniks kutsutud D-vitamiin aitab langetada vererõhku, osaleb luude ainevahetuse toimimisel, mistõttu D-vitamiin on väga oluline eakamatele. D-vitamiin on ainus vitamiin, mida soovitatakse Eesti päikesevaese kliima tõttu võtta aasta ringi. 

Magneesium

Head magneesiumiallikad on pähklid ja seemned, tervaviljatooted, roheliste lehtedega aed- ja köögiviljad, oad, tofu, kakao, tuunikala, lõhe, piimatooted ja pruunvetikas. Aktiivselt spordiga tegelevad inimesed, südame-veresoonkonnahaigusi põdevad inimesed ning ka mõningaid ravimeid (nt diureetikume, maohappe tootmist reguleerivaid ravimeid) tarvitavad inimesed peaksid kindlasti magneesiumit iga päev lisaks tarvitama, kuna nende organismil on suurem magneesiumivajadus Magneesiumi imendumist soodustavad B-grupi vitamiinid, eriti B6-vitamiin.

Kindlasti tasub enne vitamiinide, mineraalide ja teiste bioloogiliselt aktiivsete ainete ostmist apteekri või arstiga nõu pidada.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee