Hea nõu

KÕHT EI KÄI LÄBI? 3 nippi, kuidas võidelda häiriva kõhukinnisusega (3)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 21. veebruar 2019, 07:05
Kõhukinnisuse ebameeldivaid tunnuseid – puhitustunne, alakõhukrambid ja kõhuvalud – on ilmselt enamik meist kogenud. Foto: Vida Press
Normaalseks peetav kõhu läbikäimine on inimestel erinev, aga kui kõht käib läbi harvem kui kolm korda nädalas, on pausid liiga pikad.

Kuidas võidelda kõhukinnisusega ja seda juba eos vältida, selgitab Apotheka apteeker Kerli Valge.

Samal teemal

Kõhukinnisuse korral muutub roojamine raskemaks ja harvemaks. Normaalseks peetav kõhu läbikäimine on inimestel erinev, mõned inimesed roojavad kolm korda päevas, teised vaid üks või kaks korda nädalas. Kui kõht käib läbi harvem kui kolm korda nädalas, on pausid siiski liiga pikad. Kolme päeva möödudes muutub väljaheide kõvemaks ning soolestiku tühjendamine on üha vaevalisem.

Kõhukinnisuse ebameeldivaid tunnuseid – puhitustunne, alakõhukrambid ja kõhuvalud – on ilmselt enamik meist kogenud. Eriti kogevad seda istuva elustiiliga inimesed. Kõhukinnisus tekib siis, kui inimesed ei tarbi piisavalt vett ja kiudaineid, samuti põhjustab seda roojamistungi allasurumine. See võib juhtuda näiteks siis, kui roojamine on hemorroidide tõttu valulikuks muutunud. Probleem võib süveneda lahtistite pikaajalise kasutamise tõttu – see viib ajapikku soole loomuliku töö aeglustumiseni ja kõhukinnisus süveneb. Lühiajaliselt toovad lahtistid muidugi leevendust.

Kuidas kõhukinnisusest jagu saada ja seda ennetada?

1. Muuda elustiili

Kõige mõistlikum on kõhukinnisust üldse vältida. Oluline on regulaarselt süüa kiudaineterikast toitu, ning piisavalt liikuda, samuti ei tohi unustada ka veejoomist. Just rohke lihasöömingu kõrvale võiks juua korralikult vett. Mehed võiksid tarbida kolm liitrit vedelikku päevas ja naised 2,2 liitrit. Siia hulka arvestatakse ka see vee kogus, mis sisaldub juba erinevates toiduainetes.

Väga oluline roll on kiudainetel, mida võiks menüüs olla iga päev üle 25 grammi. Sinna võiksid kindlasti kuuluda täisteraviljatoidud, juur- ja puuviljad ning marjad. Näiteks maasikad, mustsõstrad, ploomid ja vaarikad sisaldavad palju kiudaineid, mis leevendavad kõhukinnisust. Palju kiudaineid sisaldavad ka hernes, uba, kapsas, kaalikas, peet, porgand, kõrvits, datlid, viigimarjad, kuivatatud aprikoosid ja banaanid.

Hästi mõjuvad probiootikumid ja kõik häid baktereid sisaldavad jogurtid, mis parandavad soole mikrofloorat ja soodustavad soole tööd.

2. Liigu piisavalt

Hea oleks ka lihtsalt jalutada, jalgrattaga sõita või joosta. Hästi mõjub seedimisele jooga.

3. Kuidas kiiresti abi saada?

Kõhukinnisuse vältimiseks või selle esinemisel saab kiiret abi ka apteegist. Tugevama kõhukinnisuse vastu aitavad näiteks glütseriini rektaalsusposiidid, mis kergendavad ja pehmendavad väljaheite väljutamist, Smartlaxi pulber, mida lahustatakse leiges vees ja Eva/Qu suposiidid. Seedimist kergendab ka looduslikku artišokki sisaldav Botadyn, mis soodustab sapi eritumist ja stimuleerib rasvade lõhustumist.

Kellel on kõhukinnisusega probleeme, võiksid läbi teha kuuri mõne soolestiku tööd toetava toidulisandiga. 

Soolestikku aitab puhasta ka senna. Pikaajaliselt, üle kahe nädala, siiski seda järjest tarvitada ei tohi. Samuti on oluline teada, et senna kasutamisel võib mõnel inimesel esineda kõrvaltoimena kõhuvalu ja spasme, mistõttu ei ole rasedatel ja väikelastel soovitatav seda toodet kasutada.

Kroonilise kõhukinnisuse korral võib abi olla probiootikumidest. Tavaliselt on kõhukinnisus lühiajaline ja lihtsalt leevendatav, aga mõningatel juhtudel võib kesta ka kauem.

Kõhukinnisuse tüsistusena võivad tekkida pärasoole juurde haavad, aga ka näiteks veenikomud ehk hemorroidid. Tegemist on üsna tavaliste muredega, millele leiab apteegist kiirelt leevendust, seega ei tasu valu ja ebamugavustunde käes piinelda, vaid kohe julgelt abi otsida – rektaalkreeme ja suposiite leidub mitmesuguseid.

Kõhukinnisuse ja sellega seonduvate muredega tuleb kindlasti pöörduda arsti poole siis, kui probleem püsib üle kolme nädala, väljaheites leidub verd, esineb kõhuvalu, kaalukadu või valu roojamisel.