Hea nõu

ISTUD JÄLLE KOGU PÄEVA? Nii rikud pepuvormi ja riskid nende kuue haigusega (3)

Ohtuleht.ee, 28. august 2019, 06:00
Eriti halb on see, kui istud halvas asendis ja jõllitad kogu päeva ekraani. Foto: Vida Press
Kodust kõnnid autoni, autost töö juurde – paljud meist liiguvad päeva jooksul väga vähe ja istuvad enamiku ajast. Pidev istumine rikub muidugi pepuvormi, aga mitte ainult. 

Liigset istumist seostatakse muu hulgas trombi, rasvmaksa, südamehaiguste ja vähi tekke riskiga. Liigne istumine põhjustavat isegi mäluhäireid ja oht saada diabeet võib suureneda koguni kaks korda. Loomulikult kipub istuva eluviisiga kerkima kaal, sest istudes kulub kaloreid poole vähem kui seistes või käies.

Siin on kuus häda, mis võivad sind tabada, kui istud kogu päeva. 

1. Selja- ja õlavalu

Eriti halb on see, kui istud halvas asendis ja jõllitad kogu päeva ekraani. See võib põhjustada ka peavalu.

2.  Ärevus ja depressioon

Mida rohkem sa töö juures istud, seda suurem on meeleoluhäirete oht - sõltumata sellest, kui palju sa liigud vabal ajal. Uuringud näitavad, et mida rohkem liigub inimene kogu päeva jooksul, seda õnnelikum ta on. Nii et katsu ka tööl leida võimalusi liikumiseks!

Foto: Pexels

3. Trombid

Istuva elustiiliga aeglustub jalgades vereringe ja suureneb trombioht.

4. Nõrgad luud

Liiga vähene liikumine nõrgendab luid ja sul on suurem oht haigestuda luuhõrenemisse ehk osteoporoosi.

5. Ülekaal ja südamehaigused

Peale selle, et istumise ajal ei põleta sa kaloreid, mõjutab see ka veresuhkrutaset ning tõuseb vere kolesteroolisisaldus, mis omakorda tõstab südamehaiguste riski.

6. Vähk

Arvatakse, et liigne istumine suurendab soolevähiriski, muu hulgas kaalutõusu tõttu.

Mida siis teha?

Paljud üritavad liikuda palju pärast tööpäeva. See on hea, aga ei korva täielikult istumisega tekitatud kahju. Ei piisa, kui inimene on aktiivne vaid teatud aja päevast. Me peame liikuma kogu päeva, mis tähendab, et istuva tööga inimesed peaksid tõusma üles vähemalt korra tunnis. Paus virgutab nii keha kui meelt ning parandab keskendumisvõimet.

Foto: Pexels

Tõuse üles, jaluta, joo klaas teed või vett või tee hoopis väike võimlemispaus.

Tasub üle vaadata ka oma harjumused. Äkki saad mingeid asju, mida oled harjunud tegema istudes, teha hoopis liikudes?

Allikas: Prevention, Iltalehti

Samal teemal

5. november 2019, 07:00
KUI PALJU SA TÖÖTAD? Sellise tundide arvuga nädalas riskid depressiooniga
29. oktoober 2019, 08:00
KAAL AINA KERKIB? 8 tuttavat toitu, mis annavad kaalulangetusele hoogu juurde
26. oktoober 2019, 11:00
PARIM TREENING PEKIPÕLETUSEKS ON LEITUD: kahjuks kõigile see ei sobi
23. oktoober 2019, 08:00
KASULIK TOIT VÕI TÄIELIK MÜRK? Ära usu pimesi neid viit väga levinud toitumisnõuannet!