Keha

TEE SÜDAMELE TEENE! Need valikud tagavad sinu mootorile mõnusama elu 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 1. aprill 2019, 15:38
Juba 30 minutit liikumist päevas annab südamele vajaliku koormuse, normaliseerib vererõhku, vähendab n-ö halva ja suurendab hea kolesterooli taset.Foto: Vida Press
Aprill on südametervise kuu. Süda on meie oluline muskel ja liikumapanev mootor. Kuidas enda ning lähedaste südame tervise eest paremini hoolt kanda, selgitab Tapa Südameapteegi farmatseut Renate Juhanson.

„Eesti on südame-veresoonkonna haigustesse suremuse poolest Euroopas esirinnas,“ kurvastab farmatseut ja selgitab, et südame-veresoonkonna haiguste põhilised põhjustajad on kõrge vererõhk ja vere kõrge üldkolesteroolitase. Riskigruppi kuuluvad inimesed, kelle vererõhk on pidevalt üle 140/90 mm Hg ja üldkolesterool üle 5,0 mmol/l.

Samal teemal

Ära suitseta ja võta aega liikumiseks

Südame-veresoonkonnahaiguste üks suurimaid ja ohtlikumaid riskitegureid on suitsetamine. Farmatseudi sõnul väheneb suitsetamisest loobumisel südamehaigusterisk suisa kolm korda. Niisamuti aitab haiguste riski maandada, kui alkoholitarbimine jääb mõõdukaks..

Juhansoni sõnul on südamehaiguste ennetamisel oluline regulaarselt liikuda. „Juba 30 minutit liikumist päevas annab südamele vajaliku koormuse, normaliseerib vererõhku, vähendab n-ö halva ja suurendab hea kolesterooli taset, langetab tromboosiriski, kehakaalu ning parandab meeleolu. Olgu selleks jooks, uisutamine, ujumine, tantsimine või tempokam kõnd.” Igapäevane liikumine peletab ka stressi, mida peetakse samuti üheks südamehaiguste riskiteguriks. „Lubage endale puhkust, magage rohkem ja veetke aega oma lähedastega.“

Oluline on ka tervislik kehakaal. „Südametervisele on ohtlik siseorganitevaheline rasv," hoiatab apteeker. „Seda hinnatakse vööümbermõõdu järgi, mis peaks naistel jääma 88 cm ja meestel 102 cm piiresse,“ nõustab spetsialist.

Eelista väiksema soola-, suhkru- ja rasvasisaldusega sööke-jooke

Südametervis sõltub palju sellest, mida me sööme. Toidulaual peaks olema puu- ja köögiviljad ning rohkem kiudaineid ja vähem loomseid rasvu sisaldavaid toiduained. Farmatseudi sõnul on oluline piirata soola- ja suhkrutarbimist. Palju tarbitavast soolast on peidus valmistoitudes. Toitude maitsestamisel tasub soolale eelistada ürte. „Liiga palju soola tarbides tõuseb vererõhk ning organismi koguneb vesi ja tekivad tursed, eriti siis, kui toidus on vähe kaaliumit.“

„Leidke poes aega heita pilk toitude etiketile. Võite üllatuseks leida, et nii mõnelegi tootele on lisatud nii palju suhkurt, et seda võiks jätkuda mitmeks päevaks,“ räägib Juhanson ja soovitab valida väikesema suhkru- ja rasvasisaldusega tooteid.

10 teelusikat ehk 50 g lisatud suhkruid on soovitatav päevane kogus inimesele, kelle päevane energiavajadus on 2000 kcal. „Peidetud suhkur tõstab kaalu ja muudab ainevahetuse laisaks. See on tee südame- ja suhkruhaigusteni. Eriti salakavalad on suhkrustatud joogid,“ hoiatab spetsialist.

Apteegist leiab südame toetuseks vitamiine ja loodustooteid, mis sisaldavad erinevaid bioaktiivseid aineid. “Südamepreparaadid võiksid sisaldada ravimtaimi, näiteks viirpuud ja veiste-südamerohtu. Viirpuud sisaldavad vahendid mõjutavad südame löögitugevust ja vatsakeste kokkutõmbejõudu, aeglustavad südame löögisagedust ning alandavad vererõhku.“ Farmatseut soovitab vanematel inimestel hoida alati kodus südametilkasid, mis on abiks südamepuudulikkuse korral.

Südametervist turgutavad ka oomega-3-rasvahapped, millel on lisaks põletikuvastasele toimele verd vedeldav, trombe vähendav, arteriaalset vererõhku reguleeriv ning vere triglütseriidide ja LDL kolesterooli sisaldust vähendav toime.

Juhansoni sõnul on südamele head ka antioksüdantse toimega vitamiinid (A-, E-, C-vitamiin, koensüüm Q10), kuna süda on vabade radikaalide kahjustusele väga vastuvõtlik. Niisamuti on olulised foolhape ning vitamiinid B6 ja B12.

Farmatseut paneb südamele, et ükski vahend üksi ei kaota südame-ja veresoonkonnahaiguste riske, kui inimene ei toeta seda elustiiliga. Kehaline treening, piisav uneaeg, mittesuitsetamine ja tervislik toitumine tagavad südamele mõnusa elu.

„Tervislik eluviis on võimalus teha oma südamele hindamatu teene ja kuigi tervislike valikutega alustamine võib olla raske, tasub see ennast hiljem kuhjaga ära. Nii kaitseme südant ja veresooni enam, kui oskame seda ette kujutada

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee