Hea nõu

TERVE SÜDAME EELDUSED: need toidud ja vitamiinid tugevdavad südant 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 3. aprill 2019, 08:44
Leia kindlasti aega rõõmsateks tegevusteks, stressivaba elu on üks peamisi terve südame eeldusi.Foto: Vida Press
Südamehaiguste ennetamiseks saab igaüks ise palju ära teha. Puhka piisavalt, liigu iga päev ning loobu pahedest, soovitab Euroapteegi farmatseut Ketter Ross.

Kõige lihtsam, mida saame oma südame heaolu jaoks teha, on anda kehale piisavalt puhkust. Just kevadisel ajal, mil organismi jõu- ja vitamiinivarud on otsakorral, tuleb iseäranis tähelepanu pöörata piisavale unele. Täiskasvanud  inimene vajab igal öösel 7–9 tundi und. Unevaeguse korral võiks teha kas või veerandtunnise uinaku keset päeva. 

Samal teemal

Samamoodi organismi tugevdamiseks ning vitaalsuse hoidmiseks tuleb liikuda iga päev. Hea on iga päev vähemalt 30 minutit liikuda. Et liikumist  meeldivamaks teha, on palju võimalusi – rattasõit, jalutamine või muu meelepärane tegevus. Selleks, et südant tugevdada ning keha toonuses hoida võiks teha kaks kolm korda nädalas trenni, mille käigus pulss tõuseb 30 minuti jooksul üle tavalise pulsikiiruse.

Väga oluline loobuda pahedest – suitsetamisest ja alkoholist. Suitsetamine ahendab veresooni ning seetõttu võib see viia väga tõsistes tagajärgedeni – infarkti ja kõrgvererõhutõveni. Alkoholi tarbimist tuleks samuti piirata, kuna alkohol mõjutab keha üldiselt, ka südame tervist.

 Lisa menüüsse palju värvilist

 Palju meie südame tervise heaolust sõltub ka sellest, mida me sööme ning mis aineid me toiduga saame. Esmalt tuleks järgida üldisi, tervisliku ja tasakaalustatud toitumise põhimõtteid – võimalusel valmista toit ise, söö vähemalt kolm korda päevas ning vali tervislikumad vahepalad, nagu pähklid, puuviljad. Kuna südame tööd mõjutab väga otseselt rasvade osakaal toidus, siis võimalusel tuleks pigem toitu aurutada või keeta, mitte praadida. Peidetud rasvu leidub saiakestes, koogikestes ning töödeldud toitudes.

Igapäevases menüüs tuleks suurendada taimse toidu osakaalu. Lisada tuleks võimalikult palju rohelist, nagu spinat, brokoli, herned, kevadiselt värsked idud ning erinevad maitserohelised, mis rikastavad toidulauda ning tugevdavad  südant.

Kuna südamehaigusi soodustavad rasvased toidud, paljud magusad suupisted ja ebapiisav liikumine, siis tuleks jälgida, et kehakaal oleks kontrolli all ning see ei koormaks südant. Kehamassiindeksit saab igaüks oma pikkuse ja kaalu teades arvutada ning meeles tuleks hoida, et see näitaja jääks 19-25 vahele.

 Käi arsti juures, võta vitamiine

 Vaatamata tervislikule toidulauale ja elustiilile on siiski vaja vahel oma südame heaks võtta juurde vitamiine, ravimteesid või südant tugevdavaid toidulisandeid. Sobivate vahendite osas tuleks kindlasti enne nõu pidada apteekri või perearstiga.

 Viimaks soovitan regulaarselt mõõta oma tervisenäitajaid. Apteegis saab lasta kontrollida vererõhku, veresuhkrut ja kolesteroolitaset, mille muutused on esimesed märguanded südame töö nõrgenemisel. Vererõhku on soovitatav kontrollida paari aasta tagant, kolesterooli aga vähemalt kord aastas.

Leidke kindlasti aega endale ja rõõmsateks tegevusteks, stressivaba elu on üks peamisi terve südame eeldusi.