Hea nõu

UNUSTAD END TELEFONI NÄPPIMA? 6 soovitust, et nutiseade ei rikuks lõplikult su keha 

Ohtuleht.ee, 9. aprill 2019, 15:40
Kui oled telefoni kohal kummargil pikka aega, kahjustab see kogu keha.Foto: Vida Press
Sellest, kuidas nutitelefon häirib keskendumist, on räägitud palju, kuid liigne näppimine räsib ka keha. Tunne ära ohumärgid ja tegele häiretega aegsasti!

Kas tuleb tuttav ette? Võtad nutitelefoni kätte vaid hetkeks, kuid näed seal midagi nii põnevat, et näpid telefoni veel poole tunni või tunni pärast. Ja ikka liikumatult, pea kummargil telefoni kohal.

Kui käitud nii pikka aega, võivad kehas tekkida püsivad muutused – kummargil asend mõjutab kogu keha seljast kuni sõrmedeni. Laob lihaste tasakaal, rüht muutub viletsaks, õlad on pinges. Paljud arvavad, et kui teevad päeva lõpus joogat või jooksevad, on kõik hästi. Aga isegi tugev õhtune trenn ei korva kahju, mida teeb tundide kaupa paigalolemine. Probleem pole muidugi nutiseadmes, vaid selles, kuidas sa seda kasutad.

Tuleb õppida seadma endale piire ja vaja on teha rohkem pause.

1. Jälgi kehaasendit

Kehale on kahjulik, kui hoiad telefoni hästi madalal ja kummardud selle kohale. Kodus võid panna põlvedele, bussis võid võtta sülle koti ning toetada neile küünarnukid. See aitab hoida keha sirgena.

2. Tee vastupidiseid liigutusi

Võimle – tee pea- ja puusaringe, venita kaelalihaseid, kalluta pead taha, tõmba sõrmed rusikasse ja ava. Tee harjutusi iga kord, kui oled pikemalt telefoni näppinud.

3. Toksi sõnumeid pigem kahe käega

see koormab käsi ja õlgu vähem.

4. Kasuta taimerit!

See aitab meelde tuletada, et on vaja pause teha.

5. Ole teadlik

Kui võtad telefoni kätte, tee teadlik otsus, mida sa tahad sellega teha. Siis märkad ehk paremini, millal kipub asi käest minema.

Tööle sõites proovi telefoni näppimise asemel teha kas või hingamisharjutusi, kuula audioraamatuid või raadiot. See on pehme maandumine, kuidas vähendada pidevat ekraani vahtimist.

Ajud on kohanemisvõimelised ja võivad muutuda laisaks. Liigne nutitelefoni näppimine võib äärmisel juhul rikkuda suhteid ja keskendumisvõimet. Näiteks ei suuda paljud enam raamatuid lõpuni lugeda. Oluline on teadvustada, kas kontroll on sinu käes või valitseb nutiseade sinu üle.