Toitumine

SÖÖME UMBROHTU! Neli vitamiinirikast toitu naadist ja muust rohelisest (1)

Ia Mihkels, 13. aprill 2019, 12:04
Koduaia nuhtlusest umbrohtudest saab teha vitamiinirikkaid toite.Foto: Vida Press
Üleskutset „Sööme umbrohud ära!”, mis aastaid tagasi levima hakkas, on küllap kõik kuulnud, aga kaugeltki kõigil pole jagunud uudishimu järele proovida, kuidas see umbrohi siis õigupoolest maitseb. Asjata!

Naat ja võilill on suvel koduaias tõeliseks nuhtluseks, aga varakevadel sobivad nende vitamiinirikkad lehed nii salatitesse, suppidesse pirukatesse kui ka köögiviljavokkidesse. Kõige mahlasemad on noored, alles krussis lehed. Kui suuremaid naadilehti pidevalt ära lõigata, saab noori värskeid lehti noppida suure suveni välja.

Samal teemal

Võilillest annab toiduks kasutada nii lehti, õit kui ka juurikat. Kergelt mõru maiguga noored lehed sobivad maitsestama rohelist salatit, aga neid võib retseptides kasutada ka spinati asemel.

Muidugi ei maksa unustada kõrvenõgest, rahvameditsiinist tuttavat ravimtaime, mis samuti passib hästi kevadisele toidulauale – ja mitte ainult turgutava teena. Kõrvenõgest võib sobitada kevadel nii menukatesse rohelistesse salatitesse, lisada kohupiimale, omletile, ühepajatoidule ja pirukatäidisele, aga ka suppide ja hakklihatoitude – kotlettide, pikkpoisi ja frikadellide – koostisse. Toiduks võib kasutada nii nõgese noori lehti kui ka seemneid ja juuri. Rohelistesse salatitesse lisamiseks tuleb nõgeselehed korraks kuuma vette kasta, siis need enam ei kõrveta. Suppides-hautistes saab kasutada ka nõgesejuuri, samuti võib roogadele lisada toitaineterikkaid nõgeseseemneid.

Mõistagi leiab loodusest – või ka suisa koduaiast – ohtralt muudki, mis passib patta saputada, tasub vaid teemasse süveneda.

Naadismuuti

VAJA LÄHEB: suur peotäis naati, üks väike kurk, pool avokaadot, üks pirn, paarisentimeetrine jupp ingverit, ühe laimi (või poole sidruni) mahl, umbes 3 dl külma vett, peotäis jääd.

VALMISTAMINE: Tükelda kurk, pirn ja avokaado viljaliha, pane kõik koostisained blenderisse ja surista smuutiks. Kogusest tuleb välja paar-kolm klaasitäit. Ülejääki säilita külmikus ja joo ära päeva jooksul. Iga kord loksuta enne kasutamist korralikult läbi.

Allikas: Britt Paju toidublogi (noadkahvlid.ee)

Roheline salat (neljale)

VALMISTAMINE: Valmista õunale magus marinaad. Keeda 0,5 l vees 5 sl suhkrut, lisa veidi hakitud piparmünti. Lase pisut jahtuda. Koori ja tükelda õun suuremateks kuubikuteks ja pane vähemalt 1 tunniks marinaadi. Keeda munad. Valmista salatikaste. Selleks sega kokku oliiviõli, sool, suhkur ja riivitud sidrunikoor. Lisa hakitud piparmünt ja püreesta ühtlaseks. Pese naadid, salat jm roheline, rebi väiksemateks tükkideks. Koori avokaado ja tükelda sama suurteks tükkideks nagu õun. Sega kokku salatilehed, naat, avokaado ja õun. Maitsesta kastmega ja pane taldrikule, lisa munasektorid.

Roheline supp 

VAJA LÄHEB: 200g kruupe, 3 porgandit, 3-4 kartulit, 2-3 spl.soolatud või peotäis värsket karulauku, 3-4 keedetud muna, u 3 liitrit vett. (Suppi võib teha ka hapuoblika, nõgeste, naadi, rabarbarilehtede vm rohelisega, neid võib kasutada ka kuivatatult. Kuivatatud nõges tuleks läbi sõela peenestada, tooreid nõgeseid võib supi sees punti seotuna keeta, ja seejärel välja võtta). Kui lisad soolatud karulauku, maitse vahepeal, et supp ei tuleks liiga soolane.

VALMISTAMINE: Keeda kruupe vees u 20 min, lisa tükeldatud porgandid, lase keeda u 10 min, lisa tükeldatud kartul. Keeda veel kümmekond minutit. Kõige lõpuks lisa karulauk ja lase supil tasasel tulel podiseda veel u 5 minutit. Serveerimisel lisa rõõska või hapukoort ja keedetud hakitud muna.

Allikas: Karepa ravimtaimeaed

Naadi-ricottapirukas 

VAJA LÄHEB: 150 g jahu, 100 g võid, 50 g purustatud kreeka pähkleid, 3 muna, soola, 500 g ricotta kohupiima, naati, suhkrut ja soola.

Allikas: Kristi Tüvi

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee