Hea nõu

SINIKAD TULEVAD KERGESTI? Vaata, millest veel tunned ära C-vitamiini puuduse (3)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 27. november 2019, 06:00
Kui sinikad tekivad väga kergesti, võib see olla märk C-vitamiini vaegusest, kuna vähene kollageeni tootmine on veresooned nõrgaks teinud.Foto: Vida Press
C-vitamiin on ilmselt üks tuntumaid vitamiine, millel on ka oma põhjus – sel vitamiinil on väga oluline roll organismi üldise kaitsevõime tugevdamisel.

Kuidas tunda ära C-vitamiini puudus ja kuidas seda vältida, selgitas Apotheka apteeker Jaanika Treimann..

Samal teemal

C-vitamiini vajatakse organismi immuunsüsteemi tugevdamiseks, naha ja igemete toetamiseks ning raua imendumiseks. Organism vajab C-vitamiini ka vastupanuvõime tõstmiseks ning väsimuse ja stressi peletamiseks.

„Kuigi mitmekesise toidulauaga inimestel puudub üldiselt vajadus C-vitamiini lisaks võtta, on see teatud juhtudel siiski soovitatav. Näiteks suitsetajatel on suurenenud C-vitamiini vajadus, ka soolehaigustega patsientidel, kellel on vitamiinide imendumine soolestikus häirunud. Ka rasedad ja imetavad emad võiksid C-vitamiini juurde tarbida, sest varustavad sellega ka oma last,“ selgitas Treimann. „Kui inimesel on C-vitamiini puudus, siis võib sellest märku anda igemete veritsemine, väga kerge sinikate ja verevalumite tekkimine kehal, kuid ka kare nahk ja aeglaselt paranevad haavad.”

Menüü olgu vitamiinirikas

Parim aeg C-vitamiinivarude täiendamiseks on suvine periood, kui nii metsas kui ka aias leidub ohtralt erinevaid marju. Eriti C-vitamiinirohked on mustsõstrad. „C-vitamiini leidub kõvasti ka kibuvitsamarjades, astelpajus, aga ka kiivis, värskes kartulis, tomatis, virsikus ja paprikas. Lisaks sisaldavad seda ka tsitruselised, maasikad, spinat ja brokoli,“ loetles apteeker.

Loodusliku C-vitamiini puhul ei ole üleannustamist mõtet karta – tegu on vesilahustuva vitamiiniga, mille ülejääk väljutatakse organismist.

Tüüparusaam, et C-vitamiin laguneb ülikiiresti toidukraami säilitamise või toidu kuumutamise ajal, pole apteekri sõnul päris õige. Tõsi, kuumtöötlemine on vitamiinide, eriti aga C-vitamiinile halb. “Kui on soov keeta köögivilja ja tagada, et vitamiinikadu oleks väike, siis tasuks meeles pidada paari soovitust: keeda võimalikult värskeid köögivilju, keeda neid lühiajaliselt ja vähese veega. Kui on võimalik, siis kasuta ära ka köögiviljade keeduvesi,” selgitas Treimann. “Marjade ja köögiviljade pikemaajaliseks säilitamiseks oleks kõige parem viis siiski külmutamine. Madala temperatuuri juures on vitamiinide kadu kõige väiksem. Seega pole tarvis ka karta, et C-vitamiinirohkete marjade külmkapis säilitamisel pole mõtet. Tõsi, C-vitamiini sisaldus võib neis küll väheneda, kuid oma kasutegurit nad siiski ei kaota.”

Õigeaegsus koos õige annustamisega

Kui inimene sööb iga päev puu- ja köögivilju, saab ta toidust C-vitamiini piisaval määral. Kui aga toit ei ole tasakaalustatud, on soovitatav võtta C-vitamiini toidulisandina. „C-vitamiini tarbimine on populaarseim soovitus organismi kaitsevõime tõstmiseks. Apteegis on C-vitamiini saadaval eri annustes tablettide, nii lahustuvate kui ka närimistablettide kujul. Igaüks saab valida endale sobivaima variandi,“ kinnitas apteeker.

Puudusele viitavad levinumad sümptomid

Kui inimesel on C-vitamiini puudus, siis võib sellest aru saada mitmete  tunnuste kaudu.

  • KergestI tekkivad sinikad. Sinikas tekib siis, kui nahaalused veresooned purunevad ja tekib verevalum. Kui sinikad tekivad väga kergesti, võib see olla märk C-vitamiini vaegusest, kuna vähene kollageeni tootmine on veresooned nõrgaks teinud.
  • Kare nahk. C-vitamiinil on täita oluline roll kollageeni tootmises, mis omakorda vastutab naha ja sidekudede tervise eest. Kui C-vitamiini tase on madal, võib nahale, näiteks käsivartele või jalgadele, tekkida hulk väikseid karedaid valgeid täpikesi, mis meenutavad kananahka.
  • Aeglane haavade paranemine. Kuna C-vitamiini vähesus aeglustab nahas kollageeni tootmist, paranevad haavad aeglasemalt.
  • Veritsevad igemed. Punaseid ja veritsevaid igemeid võib seostada C-vitamiini vaegusega, sest igemekude võib sellega nõrgeneda ja muutuda põletikuliseks. Ka igemetes asuvad veresooned võivad kergesti lõhkeda.
  • Rauavaegus. Raud ja C-vitamiin käivad käsikäes ning ka viimase nappus võib süüdi olla rauavaegusaneemia tekkes.
  • Madal immuunsus. C-vitamiini on seostatud madala immuunsuse ja sagedase viirushaigustesse haigestumisega.