Hea nõu

KAS MAGAD PIISAVALT? Lihtne test annab vastuse, kui palju und sa tegelikult vajad 

Ohtuleht.ee, 27. mai 2019, 19:00
Üldiselt soovitatakse täiskasvanul magada 7–9 tundi, kuid inimeseti võib unevajadus olla erinev.Foto: Vida Press
Vahel võib olla raske hinnata, mitu tundi und sa tegelikult vajad, sest väsimusega on kerge harjuda. Lihtne kahe nädala test aitab sul selgusele jõuda, kas vajaksid rohkem und!

Kas vajad väljapuhkamiseks kaheksat tundi või oled tõesti supermagaja, kellele piisab vaid viiest tunnist. Kas oled tõepoolest värske või oled väsimusega lihtsalt harjunud?

Üldiselt soovitatakse täiskasvanul magada 7–9 tundi, kuid inimeseti võib unevajadus olla erinev. Tõelist unetarvet on vahel raske hinnata, sest väsimus võib muutuda kergesti krooniliseks ja see muutub sinu jaoks uueks reaalsuseks. Ka kohvi või energiajookide kaanimine võib olla petlik: tunned end virgemana, kui tegelikult oled.

Foto: Pexels

Kui sa enam ei mäleta, mida tähendas olla virge ja energiline, siis sa ei saa enam isegi aru, et oled väsinud. Inimene võib vastu pidada ka kümme aastat, kuid millalgi tuleb ikka piir ette ja saabub kurnatus või raske haigus.

Väsimuse põhjus on sageli  une- ja ärkveloleku rütmi segiminek. Bioloogiliselt on suurem osa inimestest lõokesed, st need, kes armastavad vara ärgata. Sellest hoolimata käituvad paljud nagu öökullid ehk õhtused inimesed. Uni võib peale tulla juba õhtuste uudiste ajal, aga magama sellegipoolest ei minda.

Foto: Pexels

Kui enne magamaminekut teha tööasju või surfata netis, on vähetõenäoline, et ärkad värskena. Päev käivitub alles lõunaajal.

Kui magad piisavalt, ütleb tervis aitäh: ajud lõõgastuvad ja suudad hästi keskenduda. Tuju on hea ja väheneb ka vigastuste risk. Värskena suudad reipalt liikuda ja söögiisu on kontrolli all.