Hea nõu

KUUMUS OHUSTAB SÜDANT: 7 elutähtsat valikut, et palavus ei saaks saatuslikuks 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 27. juuli 2019, 12:00
Kuumad suvepäevad võivad olla südamehaigetele rasked taluda. Foto: Vida Press
Suur kuumus võib teha tervisele halba teha ja olla eriti ohtlik südamehaigetele. Kuidas hoida ennast palaval ajal, selgitab Südameapteegi proviisor Mariana Džaniašvili.

Kuumad suvepäevad võivad olla südamehaigetele rasked taluda. Palavus võib põhjustada mitmeid tervisehädasid, näiteks stenokardiahaigetel võivad muutuda valud rinnus sagedasemaks, rütmihäiretega haigetel võib tekkida südames hulgaliselt vahelööke ning kõrge vererõhuga inimestel võib vererõhunäit tõusta veelgi kõrgemale, põhjustades iiveldust, oksendamist või suisa minestamist.

1. Püsi varjus

Palavatel päevadel püüa püsida varjus ja teha oma toimetused hommiku- või õhtupoole. Väldi kindlasti kuuma keskpäevast päikest.

Foto: Pexels

2. Joo tavapärasest enam vett

Kuuma ilmaga on higistamine ja vedelikukadu tavalisest suurem. Ära oota, kuni tekib janu, vaid joo regulaarselt, nii et kogu aeg oleks hea olla. Suvel on mõistlik juua sagedamini ja väikeste kogustena ning eelistama peaks kindlasti vähemalt kehasooja või veelgi soojemat vedelikku. Vedelikku saab ka puu- ja köögiviljadest. Hea niisutava ja jahutava toimega on näiteks arbuus, melon, tomat, kurk, pirn ja õun.

Foto: Pexels

3. Ära unusta tervislikult süüa

Tervislik toitumine kahandab südame-veresoonkonna haiguste, infarkti ja insuldi ohtu. Suvisel grillimisel eelista juurvilju, kala, nahata kanaliha ja loomaliha. Oluline on süüa palju puu- ja juurvilju ning vähendada oluliselt soola ja suhkru tarbimist.

Hoiduda tuleks liigsöömisest, sest see aitab kaasa kuumarabanduse tekkele ja on koormav kogu organismile. Südant tugevdavad vaarikad, maasikad ja mustikad.

Foto: Pexels

Mõõdukas liikumine ja tegutsemine teevad südamele ainult head. Vastupidavustreening ja igapäevased harjutused alandavad vererõhku. Liikumine parandab veresooneseina funktsiooni, vereringet ja hingamise regulatsiooni. Nii jaksab süda rohkem ja efektiivsemalt töötada ning väheneb ka „liighingamine“ südamepuudulikkuse korral.

Väga hea on teha joogat, võimelda ja jalutada ehk teha midagi sellist, mis ei paneks higistama. On oluline, et südamehaiged teeksid töid mõõdukalt. Pulsisageduse  ja vererõhu tõus, südame puperdamine ja kiired löögid võivad olla ohu märgid. Pole mõtet ennast kuumas kasvuhoones tomatitaimi kastes või muru niites ohtu seada.

Foto: Pexels

5. Hoia jalgadel silm peal

Jalgade tursumine näitab, et südametöö pole piisav. Kui jalad on tursunud, heida pikali, jalad ülespoole, sest nii vererõhk langeb ja südametegevus kiireneb. Abi on ka määretest, mis parandavad vereringet ja soodustavad veresooneseina tugevnemist. Oluline on nahka korralik hooldada ja kasutada niisutavaid kreeme, sest turses nahka võib kergesti vigastada.

Foto: Pexels

6. Alkoholiga tuleb piiri pidada

Pikaajaline alkoholiga  liialdamine on südamehaigele kahjulik. Niisamuti tasub olla ettevaatlik südameravimite ja alkoholi koostoime suhtes.

Foto: Pexels

7. Ära unusta rohtusid

Südamehaige peab reisideks valmistuma hoolikalt. Reisile, suvekodusse või külla minnes ei tohi maha unustada igapäevaseid ravimeid. Südamehaiguste ja kõrgvererõhuga inimene peab võtma vajalikke ravimeid iga päev.

Foto: Pexels

Samal teemal

15. oktoober 2019, 07:00
OLE OMA TERVISE KAPTEN! Järgi kardioloogi 25 nõuannet, et süda püsiks terve!
12. september 2019, 06:00
JAKSU ON VÄHE? Vaata, kas sul võib olla nõrk või laisk süda
11. august 2019, 16:00
NAINE, JÄLGI OMA TERVIST! Neid 8 märki ei tohi kindasti ignoreerida!
2. august 2019, 07:00
PANE TÄHELE OHUMÄRKE: naiste infarkt võib olla ebatüüpiline ja salalik