Hea nõu

UNEARST SELGITAB: nii saab une abil kehakaalu langetada 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 11. august 2019, 14:10
Foto: Vida Press
On teada, et ülekaal on seotud ka unega. Väsinud inimene eelistab magusat, soolast ja rasvast. Une ja söömise seoseid selgitab täpsemalt unearst Heisl Vaher.

Kas oled märganud, et eelmine öö määrab ka sinu järgneva päeva toiduvaliku? Teadlased selgitavad seda nii – kui keha pole puhanud, on meie energiaressursid piiratud ükskõik milliseks tegevuseks. Energiapuudus on aga kehale ebamugav ja raske, tuju on halb, oled kergesti ärrituv. Autopiloot on töös ja mõtteis on vaid peamiste vajaduste rahuldamine: toit, uni, seks. Kõige kiiremini neist tuleb inimene toime söögi otsimise ja leidmisega. Inimene on ikka parema otsingul ja seega leiab ta viisi, kuidas ebamugavustunnet leevendada või see sootuks kaotada.

Unearst Heisl Vaher.Foto: Erakogu

Samal teemal

Meenutagem aega, mil olime väiksed. Lihtsamaid viise lapse pahameele vaigistamiseks on mängu või raamatuga tähelepanu kõrvale juhtimine, lapse sülle võtmine ja turvatunde pakkumine. Kuid sageli pistetakse lapsele midagi  suhu ka toiduaegade välisel ajal. Kui suhu pannakse lutt, siis ka see käivitab maos mehhanismi, mis on seotud toitumiskäitumisega. Paljusid meist on kasvatatud end toiduga lohutama. Kahjuks. Meeldivad lõhnad, turvatunne, mida mõne toidu aistimine tekitab, võivad viia aegamööda kehakaalu suurenemiseni.

Väsinud inimene eelistab magusat, soolast ja rasvast

Praegu on teada, et ülekaal ja unevõlg on seotud. Magage rohkem ja teil jääb vähem aega söömiseks! See on nali, aga samas ei ole ka.

Unenappuse korral tekib kergesti isu energiat vabastavate süsivesikute järele, mille pakendite värvikirevus ei lase teil kaubanduskeskuses naljalt mööduda, haaramata midagi kaasa. Väsinud inimene eelistab magusat, soolast ja rasvast.

Laias laastus jaotuvad inimesed kolmeks tüübiks: hommiku-, õhtu- ja vahepealseteks inimesteks. Valdav osa meist oskab öelda, mis tüüpi ta arvab end olevat ning eksimise tõenäosus on väike. Suurim osa meist on vahepealsed, kes on kõige paindlikumad unepuuduse ja näljatundega toime tulemiseks. Ülejäänud jaotuvad õhtu- ja hommikuinimesteks. (Ja veel paari hetkel uuritava tüübi vahel).

Kui küsida, kumb tüüp on enam aldis kaalus juurde võtma, siis vastus on – mõlemad. Kuid põhjused on erinevad.

Hommikutüüpi inimesed ehk lõokesed taluvad unepuudust raskemini, see on neile kehaliselt ebameeldivam. Kui hommikuinimene on sunnitud minema magama tavapärasest uinumisajast oluliselt hiljem, siis hommikul ärgates (hommikutüübid ärkavad reeglina suhteliselt samal ajal hommikuti) on nad vähesest magamisest energiapuuduses. Seda peegeldab ka nende päevane toiduvalik, mis on pigem liigselt süsivesikute- ja rasvarikas.

Foto: Pexels

Õhtutüübid ehk öökullid tajuvad unepuudust kui väsimustunnet kergemini, kuid ülekaalu saab seletada osalt sellega, et õhtusel ajal on lihtne alluda ahvatlustele, mida külmkapp pakub. Lisaks näitavad uuringud, et õhtutüübid saavad hommikutüüpidest enam kaloreid alkoholist. Õhtutüüpidel on kombeks ka süüa pigem keskmisest suuremaid toidukoguseid. Hommikuinimestel on parem kontroll koguste üle. Mida kauem õhtul üleval olla, seda suurema kehakaalu öökullina saavutate.

Seega mõtiskledes enda "tüüpsuse" üle, saate eluviisi muuta teha ja mõned riskifaktorid maandada. Näiteks on hommikutüübil soovitatav järgida rangemalt magamaminekuaega, et unepuudus ei lõpeks sõõrikuleti ees. Õhtuinimesed saavad teadlikumalt valida külmiku sisu ning olla alkoholi osas kriitilisem. Ka võiks öökullide taldrik ja klaas olla mõõtmetelt väiksem.

Foto: Pexels

Vahepealsetel tüüpidel on selle võrra lihtsam, et nad on kriitiliste tungide suhtes vastupidavamad.

Seega määrab uni ühe väga olulise komponendi meie tervist mõjutavast käitumisest – toitumise. On olemas ka vastassuunaline seos ehk toit mõjutab ka und.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee