Toitumine

SÖÖ SÜÜMEPIINADETA! Need 5 väga levinud müüti tervislikust toitumisest ei pea paika! 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 13. august 2019, 13:57
Oluline on jälgida, kui suuri koguseid sa sööd. Foto: Vida Press
Mida teevad süsivesikud, gluteen ja suhkur tegelikult sinu kehaga? Vaata, mis peitub viie levinud toitumismüüdi taga ja mida oleks sul sellest õppida.

Tervislikust toitumisest on saanud omalaadne religioon. Igaüks on selle kohta midagi kuulnud ja sellest lugenud. Aeg-ajalt leitakse uus vaenlane – kord on see rasv, kord süsivesikud.  Müüdid ja pooltõed tekitavad inimestes palju segadust ja nad ei tea enam, mida uskuda, mida mitte. Valed uskumused viivad sageli tarbetute piiranguteni ning ebaterve suhtumiseni söömisse.

MÜÜT 1. Süsivesikud teevad paksuks

Viimastel aastatel on väga levinud süsivesikutevaesed dieedid. Kuna süsivesikud tegevat inimese paksuks, siis soovitatakse kaalulangetamiseks neist isegi täiesti loobuda. Kuid süsivesikud ei tee iseenesest kedagi paksuks. Mis paneb aga kaalunumbri tõesti kerkima, on see, kui süüa liiga palju süsivesikuid. Toidud, mis sisaldavad palju kaloreid, sisaldavad tõesti ka palju süsivesikuid, näiteks pitsa, friikad, hamburger jms. Pole siis ime, et tekib uskumus, et süsivesikud teevad paksuks. Kuid oluline on ikkagi kogus!

Foto: Pexels

Samal teemal

MÜÜT 2. Gluteen põhjustab rasvumist ja haigusi

Gluteenivabad toidud on aina populaarsemad. USAs on 3 miljonit inimest, kes toituvad gluteenivabalt, kuigi suurem osa neist ei põe tsöliaakiat, millega tuleb tõesti gluteeni vältida. Arvatakse, et gluteen teeb lolliks ja paksuks. Samas on uuringuid, mis väidavad, et gluteenivaba toitumine tõstab südame-veresoonkonna haiguste riski, sest loobutakse ka täisteratoitudest, kus on väga vajalikke toitaineid. Kui menüüst jätta välja terve toidugrupp, võib see viia kehas vajalike ainete puuduseni.

Kuni sul pole tõesti gluteenitalumatust, ära lase end levinud müüdist häirida. Pealegi võivad kõhuprobleeme põhjustada hoopis küpsetistesse või leiba pandud lisaained. Küpseta ise! On maitsvam ja tervislikum.

Foto: Pexels

MÜÜT 3. Täisteratoidud on alati tervislikud

Foto: Pexels

MÜÜT 4. Suhkur on paha

Suhkrut on peetud üheks põhivaenlaseks, mis ei tohiks mingil juhul kuuluda tervislikku menüüsse, kuna see paneb veresuhkru taseme kõikuma, teeb paksuks ja tekitab sõltuvust. Tõesti, suhkur paneb veresuhkru taseme kõikuma, teeb paksuks ning soodustab diabeeti – kui sööd seda palju.

Probleem on ikka koguses. Kahjuks ei panda suhkrut ainult maiustustesse või kommidesse, vaid ka paljudesse igapäevastesse toitudesse. Me isegi ei tea, et paljudesse toitudesse on maitse parandamiseks lisatud ka suhkrut.

Pole mõtet üritada suhkrust täiesti loobuda, sest tavaliselt see hoopis suurendab magusahimu. Pigem jälgi, et sööksid suhkrut mõõdukalt, ja väldi valmistoited, sest sinna on sageli lisatud palju suhkrut.

Foto: Pexels

MÜÜT 5. Ma pean sööma 100% tervislikult

Kui vaatad sotsiaalmeediat, siis võib sul tekkida ahastus, et nii paljud inimesed suudavad süüa 100% tervislikult, ainult sina mitte. Tegelikult ei peegelda sotsiaameedia tõde, vaid osa tervikust. Pigem jäta hüvasti selle toitumismüüdiga ja järgi toitumises 70/30 või 80/20 reeglit. On väga oluline, et sööksid põhiliselt tervislikult ja mitmekülgselt, kuid võid süütundeta süüa vahel ka teisi toitusid.

Foto: Pexels

3 reeglit, mis on olulised

Toitumise kohta levib palju vastukäivat infot, aga püsi rahulik järgi neid kolme reeglit.

Toitude valmistamine. Paksuks ei tee ükski toiduaine, vaid pigem see, kuidas on söök valmistaud. Söö võimalikult naturaalset, kvaliteetset ja värsket toitu.

Kogus on oluline. Probleeme tekitab liiga suur toidukogus. Pööra tähelepanu sellele, kui palju sa sööd.

Sinu seedimine. Palju sõltub ka igaühe seedimisest. Kuula oma keha ja tunneta, mis teeb sellele head, mis mitte. Ja jälgi kogust! Abiks on toidupäevik.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee