Keha

MEEL ON TUSANE, VÄSIMUS PIINAB? Vaata, kas sind võib kurnata rauapuudus! (4)

Kaidi Reinart, 4. oktoober 2019, 07:00
Foto: Vida Press
Rauapuudus võib tuua tusase meele, tülpimuse- ja väsimustunde ning olla ka kahvatu jume ja peavalu põhjus. Kuidas rauapuudusele jälile jõuda ning mida ja kuidas süüa, et vere rauatase püsiks ühtlasena?

Raua võtmeroll organismis on hapniku sidumine kopsudes ja hapniku transport kudedesse, lihastesse. Peale selle osaleb raud energiatootmises, südame ja lihaskoe talitluses ning närvi- ja immuunsüsteemi töös. Rauapuudus on maailmas väga levinud. Seda esineb ligikaudu 30% rahvastikust, kuid paljud pole sellest teadlikud. 

Kuidas rauapuudust ära tunda?

Südameapteegi proviisori Külli Tederi sõnul on rauapuuduse tunnused üpris üldised, seega on rauavaegust raske ise ära tunda. “Rauapuuduse korral on inimese veres vähem normaalseid punaseid vereliblesid, mis tähendab, et vere hapniku transportimise võime on vähenenud. Selle tulemusena tekib kehas hapnikudefitsiit, millest annavad märku eeskätt väsimus, jõuetus, üldine nõrkus, füüsilise koormuse taluvuse langus, õhupuudustunne, kerge ärrituvus ja peavalud,” selgitab Teder. Tema sõnul võivad rauapuudusele viidata ka külmad käed ja jalad ning muutused südametöös, sh südamepekslemine ja valud rinnus.

Foto: Pexels

Rauapuudust võib põhjustada ühekülgne menüü, ka dieedid. Proviisori sõnul võib rauapuudus tekkida kergemini ka neil, kelle rauavajadus või rauakaod on suuremad: viljakas eas naistel vererohkete menstruatsioonide tõttu, rasedatel, imikutel, väikelastel, teismelistel  ja taimetoitlastel. “Teismelised vajavad kindlasti tähelepanu, sest kasvuperioodil on rauavajadus veidi suurem, aga tihti noored eksperimenteerivad ning on oma menüüs välistanud mõned kindlad toiduaineid või lausa terved toiduainete grupid,” selgitab Teder. Lapseootuse ajal tekkinud rauapuudus võib põhjustada enneaegset sünnitust.

Foto: Pixabay

Veretest ei valeta

Proviisori sõnul ei ole hea omapäi rauda lisaainena juurde võtma hakata. Iseseisvalt rauda juurde võtta ei soovita ka SYNLABi laboriarst Meeli Glükmann.  Organismi vajaduse rauapreparaadi järele saab välja selgitada vereprooviga, määrates rauadepoo analüüsi ferritiini, punavereliblede ehk erütrotsüütide arvu ja hemoglobiini sisaldust veres. “Sageli kurdavad inimesed väsimust, aga nad ei seosta seda rauapuudusega. Kuna väsimust võivad põhjustada ka teiste vitamiinide, nagu näiteks foolhappe, B12- ja D-vitamiini puudus, siis on õigele põhjusele jälile jõudmiseks testimine väga oluline,” lisab Glükmann.

Kuidas rauapuudust leevendada?

Parimate rauaallikatena toob proviisor välja loomset päritolu toidud, nagu maks (ettevaatust söömisel, sest maksa kogunevad ka kahjulikud ained!), punane liha, verivorst, kana, kala, muna. Head on ka maasikad, oad, punapeet, läätsed, herned, pähklid ja rosinad.

Foto: Pixabay

Kui mõned toiduained aitavad suurendada raua imendumist organismis, siis teised hoopis takistavad seda. Raua omandamist soodustab C-vitamiin ja seda sisaldavad tsitrusviljad, näiteks apelsinimahl. On välja toodud, et taimsetest allikatest saab organism rauda mitmeid kordi paremini kätte kui samal ajal süüa ka C-vitamiini rikkaid toitusid.

Raua imendumist takistavad kohv, tee, punane vein, täisterad, piimatooted. Proviisor täpsustab, et piim takistab raua imendumist, sest seob selle enda külge ja nii ei saa organism rauda kätte. Kuna raua imendumiseks on vaja happelist keskkonda, siis võib ka osade ravimite, näiteks mao ülihappesuse korral tarvitavate ravimite kasutamine raua imendumist vähendada.

Foto: Pixabay

Samal teemal

1. oktoober 2019, 05:00
KOHUTAV VÄSIMUS EI LÄHE ÜLE? 10 tervisehäda, mis võivad selle taga peituda
30. september 2019, 05:00
SILMAD TÕMBLEVAD IMELIKULT? See on kõige tavalisem põhjus
25. september 2019, 08:00
JAKSU POLE KA PÄEVAL? 9 põhjust, mis võib olla lõputu väsimuse taga
20. september 2019, 08:00
NII ON KASU SUUREM! 5 üllatavat seika, mida sa D-vitamiinist võib-olla ei teadnudki