Meeled

MEHED EI NUTA? Psühhiaatri viis soovitust meestele, et vaimne tervis püsiks korras (1)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 21. november 2019, 05:00
Kuni püsib arvamus, et vaimse tervise raskused viitavad inimese n-ö nõrkusele, on paljudele abi otsimine ärmiselt keeruline.Foto: Vida Press
Meeste vaimsest tervisest vaadatakse sageli mööda. Kuigi neil diagnoositakse depressiooni 2–3 korda vähem kui naistel, siis viiest suitsiidist neli sooritavad mehed.

Vaimse tervise portaali Peaasi.ee üks eestvedaja psühhiaater Ere Vasli toonitab, et vaimse tervise eest tuleb hoolt kanda. „Kui naised on rohkem harjunud oma raskustest rääkima ja üksteist toetama, siis mehed kipuvad olema oluliselt vähem avatud, et jagada probleeme ja otsida abi. Kuni püsib arvamus, et vaimse tervise raskused on erandlikud ja viitavad inimese n-ö nõrkusele, on paljudele abi otsimine ja selle vastuvõtmine äärmiselt keeruline.“

Psühhiaater Ere VasliFoto: Erakogu

Nende viie nõuande abil saab igaüks oma heaolu parandada.

Samal teemal

 1. Jaga oma raskusi ja mõtteid. Neil, kes tahavad kogu aeg iseendale ja teistele näida tugevatena, on palju raskem näha oma raskusi ja neid ka teistele (sh spetsialistidele) tunnistada. Suhtlemine on kõigi inimeste üks põhivajadusi, sellepärast tunnemegi end nii kehvasti, kui oleme üksikud ja pole kellegagi mõtteid jagada, kui seda vajame.

Tugevuse märgina võiks näha ka abi otsimist, alustada võib näiteks perearstist.

Meestel on vaimse tervise probleeme elu jooksul pisut harvem kui naistel, aga poistel esineb neid kaks korda rohkem kui tüdrukutel. Kui mehed ja isad on avatud suhtlema eri teemadel, annavad nad eeskuju ka lastele. Selline lähenemine aitab muuta levinud stereotüüpi, et tõelised mehed ei räägi tunnetest ega näita neid välja. Sama oluline kui rääkimine, mis ei pruugi kõigile omane olla, on ühiselt veedetud aeg, koos olemine ja tegutsemine.  

Foto: Pixabay

2. Arenda ennast ja kasuta oma oskusi.

Kirjuta üles, mida sulle meeldib teha, mida tehes tunned end hästi ja mida oskad. Mõnikord saab kasutada oma oskusi, pakkudes end vabatahtlikuna midagi korraldama. Tunne, et oled vajalik, aitab üksilduse vastu võitlemisel ja loob eesmärke, mille poole püüelda.

Foto: Pixabay

Meestel diagnoositakse sõltuvushäireid 2–3 korda rohkem kui naistel. Sõltuvuse tunnus on võimetus vastu seista impulsile, ajele või kiusatusele sooritada teatud tegevusi. Sõltuvuse küüsi võivad lükata just oskamatus või julgus abi otsida. Seetõttu on oluline teadvustada endale põhjuseid, miks me mingeid aineid tarbime ja kas need lahendavad meie probleeme ka päriselt. Meelemürgid peidavad tõelisi probleeme ega ei aita nendest vabaneda. Murede korral räägi pigem sõbra või spetsialistiga ning loobu järk-järgult tervistkahjustavatest tegevustest.

Foto: Pixabay

4. Ole tervislik.

Üks võimalusi, kuidas keha ja vaim püsivad kauem erksad, on tervisliku eluviisi järgimine. Tervisele peaksid rohkem pöörama tähelepanu ka mehed, sest mehed elavad üheksa aastat vähem kui naised. Trenn on hea võimalus teha midagi füüsilist, samuti võib nii leida ühiste huvidega sõpru. Praegu leiab nii noortele, täiskasvanutele kui ka seenioridele erinevaid treeningvõimalusi alustades spordiklubidest, seltskonnatantsudest, joogatreeningute, pallimängude kuni iseseisvate pargis jooksmisteni. Lisaks regulaarsele treeningule on oluline ka toitumine. Jälgi, mida sa sööd, ning proovi valmistoidu söömise asemel ise rohkem kokata.

Foto: Pixabay

5. Ole eeskujuks oma sõpradele. Vaimse tervise häiretest me ei räägi palju, me ei oska ega taha tähele panna enda ja lähedaste raskusi ning sageli ei julge ka abi otsida. Kahjuks ei lähe vaimse tervise häired ise üle – need võivad hoopis süveneda ning tuua kaasa üha rohkem kannatusi.

Ära karda professionaalide abi otsida. „Raskustega ei pea olema üksi. Keeruliste olukordadega tegelemisel aitab juba lähedastega rääkimine. Ka Peaasi.ee vaimse tervise portaalist või spetsialistidelt saab alati nõu ning soovitusi, mida edasi teha,“ julgustab Peaasi.ee tegevjuht ja psühholoog Anna-Kaisa Oidermaa märkama endas muutusi ning otsima abi.

Foto: Pixabay

Mida teha püsivate muremõtetega?

Kui märkad, et sul või sinu kaaslasel või sõbral on püsivaid muremõtteid, milles kuidagi abi ei leia, siis siin on esimesed sammud paranemise suunal:

  • Tunnista, et psüühiline seisund on muutunud ja see häirib.
  • Pane kinni aeg spetsialisti juurde.
  • Mine spetsialisti vastuvõtule kohale, vajadusel võta lähedane inimene kaasa.
  • Loe vaimse tervise kohta ja kasuta mõnd soovitust enda aitamiseks, näiteks kuidas parandada und, toituda tervislikult ja regulaarselt, liikuda piisavalt ja olla ühenduses teiste inimestega.
  • Ütle endale aitäh, et esimesed sammud on tehtud.