Hea nõu

VIIMANE AEG! 8 hädavajalikku elumuutust, kui oled saanud 40aastaseks! (3)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 31. detsember 2020 05:00
Tervislik elustiil aitab vältida mitmete haiguste teket.Foto: Vida Press
Kui oled saanud 40, on väga tark oma elustiil üle vaadata. Paljud rasked haigused arenevad pika aja jooksul, kuid elustiili muutes võid mitme  haiguse riski kindlasti vähendada.

Hoolitse une eest

Nüüd on see eluetapp, kus tuleb hakata hoolikamalt jälgima, et magaksid korralikult. Neljakümneste elus on sageli palju kohustusi ja stressi, mistõttu taastumine ja kosutav puhkus on väga olulised. Unevajadus on individuaalne, kuid hea, kui ööund oleks 7–8 tundi.

Unepuudusel on tervisele palju kahjulikke mõjusid, see võib panna ka ebatervislikult sööma. Seega on piisav uni vajalik, et hoida kehakaal kontrolli all.

Et uni oleks hea, väldi õhtuti väga aktiivset trenni, pane nutiseade varakult käest ja hoolitse, et õhtueine oleks pigem kerge.

Foto: Pixabay

Vaata, mida sööd

Neljakümnesena tuleb kriitiliselt vaadata, kui palju sööd soola, suhkrut ja rasva. Selles vanuses kipuvad juba vererõhk ja veresuhkur tõusma, aga liiga soolane toit tõstab vererõhku. Väldi valmistoite, sest need on sageli liiga soolased.

Kuna vanusega aeglustub ainevahetus, on liigselt magusat süües kerge juurde võtta, mis omakorda soodustab 2. tüübi diabeedi teket.

Vaata, et saaksid piisavalt valke ja mineraalaineid, kaltsiumit luude tarbeks, kiudaineid ja pehmeid rasvu. Kui sööd tervislikult ja mitmekülgselt, pead lisaks võtma vaid D-vitamiini.

Tervis ütleb aitäh, kui sinu menüüs on palju juurvilju, marju ja puuvilju.

Foto: Tiina Kõrtsini

Kui sa pole seda enne teinud, siis nüüd on küll viimane aeg mõõta vere kolesteroolisisaldust, vererõhku ja veresuhkru taset. Eriti neil, kelle suguseltsis on olnud diabeeti või südamehaigusi. Ära unusta, et kõrge vererõhk ei pruugi algul üldse tunda anda, aga tervist kahjustab see sellegipoolest.

Kõrge vererõhk tõstab südamehaiguste ja insuldiriski ning kahjustab ka teisi organeid.

Tasub mõõta ka vööümbermõõtu. Kui keskkoht on rasvunud, tähendab see, et ka siseelundite ümber on rasva. Väga kahjulik on see näiteks maksale. Tagajärjeks võib olla ka 2. tüübi diabeet.

Foto: Tiina Kõrtsini

Hoolitse silmade eest

Selles vanuses võib hakata nägemine halvenema: sul võib olla raskusi lähedale nägemisega, mis teeb lugemise raskeks.

Kui tööd tehes hakkab pea valutama ja sul on nägemisprobleeme, on aeg suunduda silmaarsti juurde. Selles vanuses on tõesti viimane aeg lasta silmaarstil end üle vaadata, et avastada võimalikud haigused. Vanuse kasvades sageneb näiteks silmakae võimalus.Kanna kindlasti päikeseprille, sest UV-kiirgus soodustab muu hulgas ka kae teket.

Pea meeles, et isegi siis, kui näed hästi, ei pruugi su silmad olla terved.

Väga tavalised on ka kuiva silma probleemid ja seegi mure on vanuse kasvades sagedasem. Kuiva silma sündroomi leevendavad niisutavad tilgad, mida saab apteegist retseptita.

Menüü, kus on rikkalikult köögivilju, mis sisaldavad aktioksüdante, on kasulik ka silmade tervisele.

Foto: Pixabay

Joo piisavalt vett

Vanemaks saades hakkab ainevahetus aeglustuma. Veejoomine parandab ainevahetust ja soodustab seedimist, aitab toitainetel imenduda ja jääkaineid kehast välja viia. Isegi väike vedelikupuudus nõrgendab keskendumisvõimet. Vesi mõjub hästi ka vananevale nahale, hoides seda trimmis.

Kohv ja alkohol seevastu kuivatavad keha. Kui jood kohvi või alkoholi, joo kõrvale samavõrra ka vett. Päevas soovitatakse tarbida u 1,5 liitrit vedelikku. Treenides võib vedelikutarve olla isegi suurem.

Lõpeta suitsetamine

Tee seda kindlasti! Suitsetamise lõpetamine vähendab kiiresti hingamisprobleeme ja väheneb ka südamehaiguste ja kopsuvähi oht.

Foto: Pixabay

Treeni lihaseid

Lihasmass hakkab tasapisi vähenema juba 35. eluaastast, mistõttu lihasmassi hoidmine ja selle kasvatamine on väga olulised. Alates 40. eluaastast kahaneb lihasmass umbes 1% aastas.

Ka luutihedus hakkab vähenema ja ainevahetus aeglustub. Luude tervisele mõjuvad hästi näiteks tantsimine ja pallimängud. Pilates ja jooga parandavad painduvust ja tasakaalu ning vähendavad stressi.