Hea nõu

KAS OLED KINDEL, ET SAAD PIISAVALT D-VITAMIINI? Riskid nende haigustega, kui kehas on seda liiga vähe 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 13. veebruar 2020, 07:00
Arvatakse, et D-vitamiini puudus soodustab depressiooni. Foto: Vida Press
Vajame D-vitamiini, et olla terve ja energiline. Seda, kas kehas on piisavalt D-vitamiini, saab mõõta ka apteekides. 

D-vitamiinil on meeletult häid omadusi, millel on pikk ajalooline uuringute taust, selgitab Südameapteegi proviisor Olga Jefimova-Tšerednik. „D-vitamiin laseb kaltsiumil meie organismi paremini imenduda, mis omakorda tugevdab hambaid ja luid. Hullemal juhul võib vähene D-vitamiin organismis viia luude hõrenemiseni ehk osteoporoosini. Proviisor soovitab füüsiliselt aktiivsetel inimestel, kelle luud on pideva koormuse all, lasta kindlasti kontrollida D-vitamiini taset. See aitab vältida vigastuste teket. Arvatakse, et D-vitamiin vähendab ka vähiriski.

Samal teemal

D-vitamiinil on tugev mõju vaimsele tervisele, selle puudus soodustab depressiooni. Sügis- ja talvemasendusega  on Eestis paljud tuttavad.  „D-vitamiin on üks peamisi serotoniini tootjaid inimorganismis ning aitab pimedamad ajad elada üle drastiliste tujulangusteta. Seepärast on D-vitamiinil ka otsene mõju tujule,“ selgitab proviisor. 

Paljudel inimestel on talvel raskem kaalu langetada kui valgel ajal. Ka selle üheks põhjuseks peetakse D-vitamiini puudust.  Madal D-vitamiini tase organismis põhjustab leptiinide taseme langust. „Leptiinid on hormoonid, mis reguleerivad söögiisu. Nende peamine ülesanne on saata inimese ajju signaal, kui kõht on täis. Kui aga inimesel on nendest puudus, võib ta süüa ohjeldamatult - see nullib treeningu tulemused, aga võib viia ka diabeedi tekkeni,“ tõdes proviisor.

Foto: Pixabay

Keda kimbutab D-vitamiini puudus?

Riskigruppi kuuluvad kindlasti väikelapsed, sest nende organism on palju vastuvõtlikum kõikidele vitamiinipuuduses tulenevatele haigustele. Ka rasvunud inimesel on suurem oht D-vitamiini puuduseks, sest mida rohkem on inimesel rasvkude, seda raskemini imendub D-vitamiin vereringesse.

„Eriti sageli kimbutavad D-vitamiini puudusest tulenevad sümptomid (vähene energia, luuvalud, seljavalud) vanemaid inimesi, kes liiguvad vähem õues. Ka paljud noored ja kontoritööd tegevad inimesed, kel on tavaks vähe õues liikuda, kuuluvad riskigruppi,” selgitas proviisor.

Foto: Pixabay

 Parimad D-vitamiini allikad

Kõige tavalisem D-vitamiini allikas on naturaalne päevavalgus, kuid selle vähesuse korral on hea süüa rohkem D-vitamiini sisaldavaid toite, eriti kala,  „Lõhe, sardiin ja heeringas on D-vitamiini rikkad kalad. Nendele, kes kala ei söö, soovitan munakollast, seeni ja piimatooteid,” sõnas proviisor.

 

Foto: Pixabay

D-vitamiini sisaldust veres saab mõõta apteegis. Mõõtmine on väga lihtne: selleks tuleb eelregistreerida internetis või aptegeis, kus saab mõõta D-vitamiini taset. Testi tegemine ei võta kaua aega, kõige rohkem paar minutit.