Sisuturundus

OLULINE LUGEMINE NAISTELE: kuidas hoida põie tervist? 

Ecosh Life, 15. november 2018, 16:45
Foto: Envato Elements
Hinnanguliselt puutub oma elu jooksul kuseteede probleemidega kokku iga teine naine ja põiepõletik on olnud enamustel Eesti naistel. Iga viies naine pole nende probleemidega kimpus mitte korra elu jooksul, vaid korduvalt. Jõhvikatest saadav looduslik suhkur D-mannoos võib olla alternatiivseks ravivõimaluseks pidevate antibiootikumikuuride asemel.

Oled ilmselt kuulnud, et jõhvikad ja jõhvikamahl on seotud kuseteede tervisega. Kuid oled sa kunagi mõelnud, mis teeb jõhvikad nii väärtuslikuks? Kas põiepõletik kaob, kui süüa jõhvikaid?

Aine, mis on jõhvikate kuseteede tervist parandava kuulsuse taga, on suhkur nimetusega D-mannoos. Jõhvikate toimeainet, D-mannoosi, leidub looduslikult veel sellistes puuviljades nagu õunad, pohlad, virsikud, apelsinid ja ananass. D-mannoos võib küll kuuluda samamoodi suhkrute klassi kui fruktoos, glükoos, laktoos ja sahharoos, kuid organismile mõjub see hoopis teisiti.

D-mannoosi tuntakse kui glükotoitainet, mis tähendab, et see on tervislik suhkur. Moodustades võtmeosa glükokonjugaadi molekulist, on tal oluline roll rakkudevahelises suhtluses. Glükokonjugaadid aitavad rakkudel omavahel suhelda, kattes nende pinna suhkrutaolise kihiga.

Suhkrud ei ole loodud võrdsetena: miks D-mannoos võib hoopis tervislik olla?

Erinevalt sahharoosist ja fruktoosist ei mõjuta D-mannoos veresuhkru tasakaalu ega ainevahetust, kuna D-mannoosist metaboliseerub ainult väga väike kogus. D-mannoosi toime sarnaneb rohkem glükoosi omale ja glükoos on suhkur, mida kasutavad inimese kõik rakud. Kuna D-mannoos imendub glükoosist märksa aeglasemalt, ei toimi see, erinevalt glükoosist, organismi energiavaruna. D-mannoosi ei kasutata kütusena energia saamiseks.

Tänu oma ainulaadsele ainevahetusmehhanismile ei lõhustu D-mannoos enne uriiniga organismist väljutamist. Ka ei jää ta pikemaks ajaks organismi nagu glükoos. Enamus tarbitud D-mannoosist filtreeritakse läbi neerude organismist välja ja suunatakse põide kiireks eritumiseks. See kõik seletab, miks kõnealune suhkur suudab oma ülesandeid täita ilma elundkondade normaalset talitlust muutmata.

Mida siis D-mannoos organismis teeb? Arvatakse, et tänu oma ebatavalisele keemilisele struktuurile mõjutab D-mannoos kuseteede limaskesta, takistades osakeste kinnitumist sellele.

Kas D-mannoos võiks kasulik olla ka seedetrakti tervisele?

D-mannoos seostub paljudel eelkõige kuseteede tervisega. Kuid sellel ainulaadsel suhkrul võib olla ka muid soodsaid kõrvalmõjusid.

Mõnede uuringute andmetel võib D-mannoos olla ka kasulik prebiootikum. Prebiootikumid on ained, mis soodustavad kasulike bakterite kasvu soolestikus.

On ka tõendeid, et D-mannoos aitab seedekulglat kaitsta lektiinide eest. Lektiinid on ubades, seemnetes, teraviljas ning isegi mõnedes köögi- ja puuviljades leiduvad valgud. Need on seedimisele parajaks koormaks, kuna ei lagune ei maomahla ega seedeensüümide toimel.

Uuringud on näidanud, et D-mannoos aitab lektiine siduda ja blokeerida ega lase neil sooleseinaga reageerida ega seda kahjustada.

Miks jõhvikamahl ei pruugi olla parim D-mannoosi allikas

Paljud naised kinnitavad, et jõhvikamahla joomine on nende kuseteede tervise pant – kuid on see ikka nii?

Jõhvikas on oma olemuselt äärmiselt hapu, seetõttu tuleb jõhvikamahla maitsvaks muutmiseks lisada sellele palju suhkrut, suure fruktoosisisaldusega maisisiirupit või teisi magusaineid. Vähesed peavad lahjendamata ja magustamata jõhvikamahla joodavaks.

Magustatud jõhvikamahl võib aga rohkem kahju kui kasu tuua, kuna teiste suhkrute negatiivne mõju nullib D-mannoosi kasuliku toime. Kui suhkrud, nagu fruktoos ja sahharoos, toidavad kuseteedes soovimatuid sissetungijaid, siis mannoos toimib pigem kaitsjana.

Ja veel, D-mannoosi ehk aktiivse toimeaine sisaldus jõhvikamahlas on väike. Puhas D-mannoos on ligi 10 kuni 50 korda tugevama toimega kui jõhvikas. Vastavalt uuringutele on kuseteede tervise toetamiseks vajalikku D-mannoosi kogust ainult jõhvikatest raske kätte saada. Seetõttu on kasulik toetada ja kaitsta oma urinaaltrakti tervist kasutades D-mannoosi 100% pulbrit.

2010. aastal sai D-mannoos ühe USA juhtiva toidulisandiajakirja Better Nutrition parima toidulisandi tiitli. Oma piisavalt õrna toime tõttu sobib D- mannoos igapäevaseks kasutamiseks kuseteede tervise toetamisel.

Kuidas hoida kuseteed tervena?

Kuna naistel esineb kuseteede probleeme märksa sagedamini kui meestel, on järgnevad hügieenisoovitused suunatud naistele.

  • Joo piisavalt puhast ja filtreeritud vett terve päeva vältel. Uriini värvus näitab, kas oled joonud piisavalt vett. Mida heledam, seda parem.
  • Kui tunned vajadust urineerida, tee seda, ära lükka tualettiminekut edasi.
  • Pühi ettevaatlikult eestpoolt tahapoole.
  • Eelista duši all pesemist vanniskäigule.
  • Väldi kuuma vanni ja mullivanni.
  • Kuiva õhuga infrapunasaun on parim.
  • Puhasta intiimpiirkond enne seksuaalvahekorda.
  • Ära kasuta keemilisi hügieenipihusteid ega teisi hügieenitooteid, mis võivad intiimpiirkonda ärritada, sh lõhnastamata naturaalsest puuvillast tampoonid.
  • Kasuta pleegitamata ja lõhnastamata tualettpaberit.
  • Eelista tualettpaberi kasutamisele bidee kasutamist.

Järgides neid nõuandeid ja kasutades regulaarselt D-mannoosi toidulisandit, on kuseteedes võimalik luua heade bakterite kasvu soodustav ja tervist toetav keskkond.

Kuseteede probleemiks võib olla ka E. Coli bakter, loe kolibakterist lähemalt.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee