Meeled

PÜHAD AJAVAD SUHTED PINGELISEKS! Ära võta peolauas üles neid teemasid! 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 22. detsember 2020 06:00
Pühadelauas võib öelda: "Jätame seekord kõrvale teemad, mille üle me alati vaidleme, kui kokku saame."Foto: Vida Press
Aasta 2020 on olnud väga ebaharilik. Pühad on isegi tavalistel aastatel emotsionaalsed ja toovad kaasa erilisi tundeid – vahel ilusaid, vahel ka valulikke. Tänavu võid kogeda eriti suurt pinget ajal, mis peaks olema aasta ilusaim. Siin on mõned näpunäited, kuidas pingetega paremini toime tulla ja om,a lähedastega mitte riidu minna!

Tavapärasele pühadestressile on tänavu lisandunud uusi pingeallikaid – Covid-19, piirangud, isolatsioon ja lihtsalt väsimus sellest kõigest. On peresid, kes on kaotanud lähedase. Väga oluline on pidada meeles – sel aastal ehk polegi õige püüelda n-ö normaalsete jõulude ja aastavahetuse tähistamise poole. Meie elu on muutunud ja oleme sunnitud kohanema uute oludega.

Samal teemal

Kui kohtud pühadeajal pere või teiste inimestega, siis mõtle juba ette, kus saaksid olla ise paindlik ja kus peaksid piire seadma. Arvesta, et alati on inimesi, kes tahavad jutuks võtta just teravad teemad.

Sea piirid. Sa võid näiteks öelda: “Ema, me oleme pühade puhul kokku tulnud, aga praegu on väga stressirohke aeg. Jätame seekord kõrvale teemad, mille üle me alati vaidleme, kui kokku saame.”

Pea pause. Kui vaidlus läheb liiga tuliseks näiteks poliitika üle, võid öelda: “Ma näen, et meil on taas käsil teema, millega me pole ühel nõul . Ma ei taha selles osaleda.” Tõuse püsti ja tee väike paus, mine eemale ja hinga mõned korrad sügavalt sisse ja välja.

Räägi vähem ja kuula rohkem teisi. Kui kuulad teisi tähelepanelikult, aitab see sul paremini mõista sinu lähedaste arvamusi. Võid esitada ka suunavaid küsimusi. Kui sul on asjast selgus käes, võid öeda: “See on üks võimalusi, kuidas sina seda asja näed. Aga selline on minu arvamus.”

Vaidlused poliitika üle võivad olla väga ebamugavad. Pereliikmed, kelle vaated on sinu omadest erinevad, võivad üritada sind ümber veenda. Kuula nad ära – erinevate arvamuste kuulamine aitab sul paremini mõista ka enda vaateid ja uskumusi.

Foto: Pixabay

Kui keegi on lahkunud

Kui keegi lähedastest on lahkunud, on pühad teistsugused. Pühasid peaks tähistama ja kõik ootavad, et sa oleksid õnnelik. Kui sa aga nii ei tunne, on see aeg eriti raske.

Ole oma emotsioonidega aus. Sa ei pea alluma teiste survele ja tegema rõõmsat nägu, kui sa tegelikult leinad. Kui sa pole peotujus, siis võid ka loobuda kohtumistest, mis on sulle emotsionaalselt rasked.

Tee midagi oma lähedase mälestuseks. Vahel aitab leina leevendada vabatahtlikutöö teiste inimeste heaks.

Kirjuta kiri. See on võimas vahend leinaga tegelemiseks – eriti, kui sul polnud võimalust hüvasti jätta. Kirjuta oma emotsioonid üles ja loe need valjusti ette – üksi või  perele.

Leinaajal pole mingit kindlat pikkust. Hea viis sellega toime tulla on otsida tuge inimestelt, kes  mõistavad su tundeid.

Foto: Pixabay

Pinged söögilauas

Hea toit toob inimesed kokku, aga võib olla ka suur pingeallikas. Paljud inimesed samastavad toitu armastusega – nad tahavad teisi toiduga õnnelikuks teha. See teeb “ei” ütlemise väga keeruliseks ja kokal võib olla seda väga raske kuulata. Kuidas sellega toime tulla?

Foto: Pixabay

Võta kaasa oma söök. See võib olla sulle parim avriant. Kui sa kardad, et solvad perenaist, siis ütle, et sul on palju piiranguid, mida pead järgima ja sa ei tahtnud, et sinu pärast peaks tegema mingit eraldi sööki. Ütle, et võtsid kaasa oma magustoidu, mida sa tohid süüa ja et seda on nii palju, et jätkub ka teistele.

Kõnele erisoovidest varem. Kui oled ise perenaine, siis võid varem uurida  külaliste erisoove. Siis ei taba sind ebameeldiv üllatus, et kellelegi ei sobigi sinu roog, mille kallal nägid nii palju vaeva.

Allikas: WebMD