Hea nõu

LOO KAITSEKILP HAIGUSTE VASTU! 7 igapäevast võimalust, kuidas immuunsust tugevdada  (1)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 24. jaanuar 2021 15:00
Immuunsust tugevdab liikumine värskes õhus.Foto: Vida Press
 Koroonapandeemia ajal küsivad paljud, kuidas ma saaksin oma immuunsüsteemi tugevdada? Viirushaiguste eest annavad meile välise kaitsekilbi maskid, korralik kätepesu ja distantsi hoidmine, kuid tugevana on vaja hoida ka keha sisemist kaitsevõimet ehk immuunsüsteemi. Siin on seitse võimalust, kuidas seda teha.

Ole kehaliselt aktiivne!

Samal teemal

Kehaline aktiivsus on organismile kasulik väga mitmel moel ja immuunsüsteemi tugevdamine on üks neist. Liikumine parandab vereringet, alandab stressi, parandab und jm. Samas – ära üle ka pinguta!  Organismile on kasulik mõõdukas koormus. Jaluta, suusata, kelguta, sõida rattaga! Naudi hetki värskes õhus.

Maga korralikult

Unepuudus mõjutab ka keha immuunsüsteemi. Uuringud näitavad, et inimesed, kelle uni pole kvaliteetne või jääb neil unetunde väheks, on vastuvõtlikumad viirushaigustele. Hea uni aitab ka kiiremini terveks saada. Täiskasvanu peaks magama öösel vähemalt seitse tundi. Vilets uni alandab keha võimet toota aineid, mis võitlevad nakkuste ja põletikega.

Foto: Pixabay

Söö tervislikult

Kui su menüüs on enamasti töödeldud, rasvased ja suhkrurohked toidud, jääb su kehal vajaka vitamiinidest ja mineraalidest ning see võib nõrgendada su immuunsüsteemi.

Kui sa pole harjunud tervislikult sööma, siis vii muudatused sisse vähehaaval. Näiteks joo iga päev klaas vett rohkem kui tavaliselt ja lisa menüüsse üks puu- ja juurvili rohkem. Ka väikesed muudatused on kasulikud. Väldi magusaid ja frititud toite, kiirsööke, magustatud jooke.

Tee arukaid valikuid, näiteks söö kiirtoidu asemel pigem kodutoite. Suhkru asemel võid lisada smuutisse hoopis banaane, viinamarju või datleid. Kommide ja küpsiste asemel vali pähklid.

Foto: Pixabay

Hoia oma kõhubakterid korras

Võta aeg maha!

Võib-olla on sul kogu aeg kiire, kuid su plaane ei mõjuta väga palju, kui võtad minuti või paar rahunemiseks ja mõtete korrastamiseks. Keha ja meel suhtlevad omavahel mitmel viisil. Hormoonsüsteemi kaudu mõjutavad su keha nii negatiivsed kui ka positiivsed tunded. Stress võib su keha tasakaalust välja viia ja nõrgestab immuunsüsteemi. 

Isegi kui sul on väga kiire, leia iga päev viis minutit, et rahulikult istuda ja keskenduda oma hingamisele. Mediteeri, tee joogat!

Foto: Pixabay

Hoia D-vitamiini tase korras

Uuringud näitavad, et D-vitamiin on väga oluline immuunsüsteemi mõjutaja. Keha toodab D-vitamiini päikesevalguse abil, aga meie kliimas seda ei piisa ja vitamiini on vaja juurde võtta. Seda leidub ka rasvases kalas ja munades. Sageli ei saa inimesed aru, et neil võib olla selle olulise vitamiini puudus. D-vitamiini nappusest võivad anda märku kurnatus, väsimus, depressioon, liigesevalud jm. Kas kehas on D-vitamiini puudu, näitab vereanalüüs.

Foto: Tiina Kõrtsini

Lõpeta suitsetamine ja joo vähem alkoholi

Alkohol ja suitsetamine nõrgestavad märgatavalt immuunsüsteemi, sest need sisaldavad kahjulikke aineid. Alkoholitarvitajad paranevad ka kauem haigustest. Alkohol rikub ka kõhubakterite tasakaalu, mis nõrgestab samuti immuunsust. Suitsetajatel on suurem soodumus kopsuhaigustele ja ülemiste hingamisteede nakkustele.

Foto: Pixabay

Loomulikult pole vaja hakata paaniliselt immuunsüsteemi tugevdama. Kasuta tervet mõistust ja  ela tervislikult, et su keha kaitsevõime oleks tipp-topp!