Hea nõu

ORTOPEED SELGITAB: kas trennis kükkide tegemine ohustab luid ja liigeseid? 

Liisi Seil, 25. mai 2021 05:00
Foto: Istockphoto
 „Ikka ja jälle tõuseb aeg-ajalt kuskil meedias või internetifoorumis üles küsimus, kas treeningute käigus ohtralt kükkide tegemine (nii raskusega kui ka ilma) on ikka kasulik. Kas see ei ohusta jalaluid ja liigeseid? Ühed asjatundjad arvavad üht ja teised teist. Mida arvate teie?” küsib Tiiu lugeja.

Vastab ortopeed Peeter Laasik:

Samal teemal

Kõigepealt on vaja teada, kes te olete – kas saavutus- või tervisesportlane või inimene, kes soovib olla heas füüsilises vormis? Eeldan, et olete inimene, kes soovib olla heas füüsilises vormis. Saavutus- ja tervisesportlasele on soovitused teised.

Kükkide tegemise üldine eesmärk on reielihaste tugevdamine, samas tekib kükkidel koormus nii põlve- kui ka puusaliigestele. Eriti tugev koormus tekib, kui teete kükke raskustega. Kui olete normkaalus ja enda hinnangul rahuldavas üldseisundis, siis raskusteta kükkide tegemine üldjuhul teie liigestele halba ei tee. Samas ei soovita ma teha kükke suurte raskustega, sest siis tekib tugev ülekoormus põlve- ja puusaliigestele.

Reielihaste tugevdamiseks on palju jõumasinaid, mille puhul need liigesed ei ole ülekoormatud. Sobivad ka jalgratas (veloergomeeter), ujumine ja sõudmine. Täpsemate harjutuste saamiseks pöörduge jõusaalis instruktori poole.