Foto: PantherMedia / Scanpix
Gea Simson 4. märts 2015 10:55
Inimene vajab energiat põhiainevahetuseks (PAV) ja kehaliseks tööks. Seda nimetatakse päevaseks energiavajaduseks. PAV on energiahulk, mida on tarvis puhkeseisundis organismi peamiste elufunktsioonide säilitamiseks. Inimeste energiavajadus on erinev, seda mõjutavad pikkus ja kaal, vanus, sugu, toitumine, kehaline aktiivsus, kliima, geneetilised tegurid, hormonaalne ja ka psühholoogiline seisund.

Kui toidu ja jookidega saadakse rohkem energiat, kui ära kulutatakse, on tagajärjeks liigse energia talletamine ehk rasvumine. Inimestel võib PAV olla väga erinev, naistel keskmiselt 0,9 kcal ja meestel 1 kcal 1 kilogrammi kohta tunnis.

Näiteks 60 kg kaaluva naise PAV ööpäevas on 60 x 0,9 x 24 = 1296 kcal. Päevane energiavajadus sõltub ka kehalisest aktiivsusest ja tööviisist (kontoritöö või liikuv töö).

Kehakaalu alandamiseks tuleb jälgida toiduga saadavat energiahulka. See peaks olema suurem kui PAV-kaloraaž, kuid väiksem kui päevane energiavajaduse kaloraaž.

Kaal hakkab langema, kui kulutame rohkem energiat, kui tarbime – organism hakkab siis üleliigset põletama. Lisaks toitumistavade muutmisele alusta treeningutega: 3–4 korda nädalas mõõduka intensiivsuse ja kestusega.