Uudised

Kevadväsimus kimbutab? Mine õue! (2)

Silja Paavle, 24. märts 2015 07:00
LASTELE PUHKUST: Väsimus on see, mis teeb lapsed kevadeti viirustele vastuvõtlikumaks. Seepärast tasub neidki utsitada rohkem õues olema ning vajadusel anda neile ka päev-paar lasteaia- ja koolipuhkust.
"Toitu tervislikult, puhka korralikult ja käi iga päev vähemalt pool tundi õues," tuletab perearst Eero Merilind meelde kevadväsimusega võitlemise põhitõed. Nagu aastast aastasse, nii on ta märganud ka tänavu: inimesed on kevadel väsinud

"Talvine pime ja viirusterohke aeg kahandab organismi vastupanuvõimet haigustele, organismis tekib toitainete ja vitamiinide puudus ja see omakorda tekitab väsimuse," selgitab Nõmme kliiniku perearst Eero Merilind kevadväsimuse olemust.

Kevadväsimust kui meditsiinilist diagnoosi pole küll endiselt olemas, kuid aastast aastasse kordub sama ning inimesed on kevadeks väsinud.

Merilinnu sõnul on kevadväsimusega võitlemiseks palju soovitusi. Näiteks tuleb rohkem aega leida puhkamiseks ja magamiseks, toituda tervislikult ja püüda rohkem liikuda õues, eriti kui seal paistab päike.

Kõigi nende lihtsate ning ammusest ajas teada-tuntud soovitustega kevadväsimuse vastu võidelda saabki.

Samal teemal

Õues soovitab ta iga päev liikuda pool tundi ja püüda teha seal vähemalt 10 000 sammu. See on tema sõnul piisav, et aktiveerida lihaste tööd ja vereringet. Kevadväsimus on oma olemuselt eelkõige ajuväsimus, kui aga lihased ja vereringe töötavad, kaob ka ajuväsimus kiiremini.

Seejuures paneb perearst südamele, et eelistada tasuks keskmise pulsisagedusega liikumist – see taastab organismi kõige paremini. "Tervisesportlased kipuvad ilusate ilmade saabudes kohe pulsikella kollasesse või punasesse laskma, see kurnab organismi liialt," manitseb ta.

Ka on hea kevadväsimuse peletamiseks suurendada vedelikutarbimist, see kiirendab ja parandab ainevahetust. Kohvi tarbimist tuleks seejuures vähendada.

Toidulauale peaks tegema tervislikumaid valikuid – rohkem sööma rohelist ja jooma mahla. Võib juurde võtta ka vitamiine, kuid nendega on üldiselt nii, et kui inimene sööb tervislikku toitu, neid juurde vaja pole.

Ning kui väsimus sellest hoolimata ei taandu, tuleks aeg maha võtta ja lihtsalt puhata. "Meie inimesed ei oska puhata, sel ajal kiputakse tegema asju, mida muul ajal pole jõutud. Keskkonnavahetus, meedia-, info- ja Facebooki-paast oleksid korraliku puhkuse juures hädavajalikud," tuletab ta meelde.

Kui aga väsimus siiski süveneb ega taha taanduda, tuleb sellest rääkida perearstile, sest väsimus võib olla ka märk mõnest tõsisemast haigusest.

 

Kevadväsimuse peletamiseks leiab apteegist turgutavaid vahendeid.

• Q-10 ehk ubikinoon tõstab vastupanuvõimet stressile ja haigustele ning aitab pingelisel ajal hoida keha tervena. Samuti parandab see mälu, suurendab keskendumis- ja analüüsivõimet ning aitab ennetada viirushaigusi. Koensüümil Q-10 on märgitud ka vererõhku ja veresuhkru sisaldust langetav toime.

• Punane päevakübar – olgu need siis tilgad, siirup, tabletid – on toetav vahend haigustest paranemisel. Rasedatele ja imetatavatele emadele ei soovitata.

• Mumio on biostimulaator, organismi tugevdaja, toniseerija külmetuse korral. Kõrgmäestike kaljulõhedest korjatav mumio on keeruline aminohapete, vitamiinide, mineraalide, mikroelementide, eetertlike õlide jm segu. Mumio ravikuuri ajal ei tohi pruukida alkoholi, vürtsiseid toite ega keemiapreparaate. Kuur kestab 10 päeva, 10 päeva pidada vahet – sel kombel võib kaua kasutada.

• Mesilasema toitepiima sisaldavad tabletid Apilak. Need turgutavad haigusest väsinud organismi, tõstavad söögiisu, parandavad mõtlemis- ja töövõimet.

• B-grupi vitamiinid magneesiumiga on head südamele, närvisüsteemile, lihastele.

• B-grupi vitamiinid letsitiiniga parandavad keskendumisvõimet ja mälu, tugevdavad südant.

• Rauapreparaadid parandavad verd, vähendavad väsimust.

• Probiootikumid on kasutusel organismi normaalse mikrofloora taastamiseks ning organismi vastupanuvõime tõstmiseks. Piimhappebakterite kuure soovitatakse sageli haigestuvatele lastele. (Allikas: Triinu Entsik-Grünberg, Südameapteek)