Statistika: Eestis sõidab autoga tööle üle poole tööga hõivatud elanikest. Foto: Peeter Langovits / Postimees
Tarbija
17. september 2015, 09:26

Eestis sõidab autoga tööle üle poole tööga hõivatud elanikest (7)

Eurostati andmetel oli 2013. aastal Eestis oli 2013. aastal 1000 elaniku kohta 478 sõiduautot, kinnitavad Eurostati andmed. See tähendab, et peaaegu igal teisel elanikul on auto.

Aasta-aastalt on kasvanud autoga tööle sõitjate osatähtsus ja 2014. aastal käis autoga tööl 53% hõivatutest, kirjutab Statistikaameti juhtivstatistik-metoodik Piret Pukk statistikablogis.

Riigi autostumise taset näitab sõiduautode arv 1000 elaniku kohta. Euroopa riikidest oli 2013. aastal kõige rohkem ehk üle 600 sõiduauto 1000 elaniku kohta registreeritud Luksemburgis, Leedus, Itaalias ja Maltal. Kõige vähem – vaid 235 sõiduautot 1000 elaniku kohta oli registreeritud Rumeenias.

Eesti linnadest oli 2013. aastal autostumise tase arvestuslikult suurim Kärdlas (registreeritud oli 655 sõiduautot 1000 elaniku kohta), mille põhjuseks võib olla ka elanike väike arv. Ka Põlvas oli registreeritud üle 600 sõiduauto 1000 elaniku kohta. Lisaks ulatus seitsmes Eesti linnas autostumise tase üle 500.

Eesti suuremates linnades Tallinnas ja Tartus oli 2013. aasta lõpu seisuga registreeritud vastavalt 408 ja 399 sõiduautot 1000 elaniku kohta.

Kohtla-Järvel ja Narvas jäi autostumise tase alla 400.

Eestis kasutab üle poole tööga hõivatud elanikest töölkäimiseks autot

Eestis on ühistranspordiga, jalgrattaga ja jalgsi tööl käijate osatähtsus kümne aastaga märgatavalt vähenenud.

Transpordi valik sõltub olulisel määral töökoha kaugusest: mida pikem on vahemaa, seda enam kasutatakse selle läbimiseks mootorsõidukit. Aasta-aastalt on töö- ja elukoha keskmine vahemaa suurenenud.

Eesti tööjõu-uuringu andmetel kasutas 2014. aastal 15–74aastasest hõivatutest tööle minemiseks ühistransporti 23%, jalgsi liikumist 17% ning jalgratast 3%. Tulemused olid sarnased ka varasematel aastatel.

Ühistranspordiga, jalgrattaga või jala töölkäijate osatähtsus kokku on kümne aastaga siiski märgatavalt vähenenud – 58 protsendist 2004. aastal 42 protsendini 2014. aastal. Kui 2004. aastal kasutas tööl käimiseks autot 38 protsenti tööga hõivatud elanikest, siis aasta-aastalt on auto eelistajate arv kasvanud ja 2014. aastal ulatus nende osatähtsus 53 protsendini.

Ühistranspordi kasutamine on vähenenud

Samal perioodil on ühistranspordi kasutamine vähenenud 29st 23 protsendini.

2014. aastal kasutas tööl käimiseks autot 67 protsenti mehi ja 38 protsenti naisi, mida on nii meeste kui naiste puhul 14 protsenti enam kui 2004. aastal.

Ühistranspordiga, jalgrattaga või jala käis tööl 27 protsenti mehi ja 59 protsenti naisi, mida on nii meeste kui naiste puhul 15 protsenti vähem kui 2004. aastal.

Võrreldes teiste Euroopa riikidega kasutatakse Eestis ühistransporti tööl käimiseks rohkem kui mujal.

Linnade uuringu järgi kasutati 2011. aastal ühistransporti tööl käimiseks kümnes vaadeldavas riigis enim Eestis ja Bulgaarias – kummaski riigis kasutas ühistransporti tööle jõudmiseks 24 protsenti tööga hõivatud inimestest. Jalgrattaga tehti tööle minemiseks sõite enim Hollandis (26%) ning jalgsi eelistati tööl käia enim Bulgaarias (22%), Eestis (20%) ja Rootsis (18%).

Autot või mootorratast eelistati enim Prantsusmaal, Iirimaal, Portugalis ja Belgias, kus tehti 68–71 protsenti sõitudest just nende transpordivahenditega.

Vaatamata sellele, et Eesti paistab Euroopa riikide hulgas silma madala autostumise taseme ning ühistranspordi kasutamise küllaltki kõrge taseme poolest, ei ole viimastel aastatel autode kasutamine liikumiseks vähenenud.

Eestis on seatud eesmärgiks, et 2020. aastal käib jalgsi või jalgrattaga tööl 25 protsenti hõivatutest ning ühistransporti kasutab vähemalt veerand või enam töölkäijatest.