Hea nõu

Viis lihtsat nippi sügismasendusega toimetulekuks (2)

Õhtuleht.ee, 6. oktoober 2015 14:40
Foto: PantherMedia / Scanpix
Järjest süvenev sügis tähendab paljude jaoks sünge aastaaja saabumist, mis võtab jaksu igapäevaasjadega toime tulla ning viib tuju täiesti nulli.

Mis viitab hooajalisele masendusele? Time toob välja, et hooajalise masenduse sümptomiteks on näiteks ärevus, pidev väsimus ning sellest tulenev soov pidevalt magada, vähenev sotsiaalne läbikäimine ja kaalutõus.

Enim kimbutab hooajaline masendus naisi ja neid, kellel on perekondlikus soodumus depressiooniks.

Kuid hooajalist masendust ei maksaks võtta kui paratamatust, oma tuju saab tõsta mitmete koduste vahenditega.

• Rikasta toidulauda. Sügis-talvisel perioodil on kurvameelsuse põhjuseks sageli und ja tuju mõjutava hormooni melatoniini tootmise pidurdumine. Küsi arstilt, äkki aitaks sind melatoniini toidulisandina tarbimine.

Abi võid saada aga ka kalamaksaõlitablettidest või omega-3 rasvhapeterikastest toitudest, näiteks lõhest, makrellist, linaseemnetest, kreeka pähklitest.

Samal teemal

• Harrasta joogat. Mitmed uuringud kinnitavad jooga positiivset mõju kehale ja vaimule.

Osaliselt seletatakse seda joogatreeningutes õpitavate hingamisharjutustega, sest regulaarne, aeglane ja rahulik hingamine võib vererõhku alandada, ärevust vähendada ja nii keha stressi eest kaitsta. Ka joogas kasutatav mediteerimine aitab depressiooni leevendamisele kaasa.

• Mine iga ilmaga õue. Sügisjahedus võib tekitada soovi õue mitte minna, kuid valguse, eriti päikesevalguse käes viibimine on äärmiselt oluline. Seda eriti hommikul paar tundi pärast ärkamist, sest naturaalne valgus aitab keha bioloogilist kella reguleerida ning und ja meeleolu parandada. Seega – õue! Ja sul ei hakka külm, kui pead meeles vanasõna, et ei ole olemas külma ilma, on vaid valed riided. Kõige parem oleks, kui sa õues ka jalutad või sõidad rattaga, sest liikumine vähendab stressi ja ärevust ning teisi hooajalise meeleolulanguse sümptomeid.

• Maga täielikus pimeduses. See võib see märkimisväärselt parandada melatoniini tootmist ning tänu sellele paranevad tuju, energia ja unekvaliteet.