Keha

Täna tähistab maailm selja tervise päeva: nihele terviseks! (3)

Silja Paavle, 16. oktoober 2015 15:07
Sage istumisasendi varieerumine ja liikumine on tervislikum kui mistahes sundasendis viibimineFoto: ALDO LUUD
"Alaseljavalu kogeb hinnanguliselt 84–90% inimestest mingil eluperioodil. Lisaks seljavalule kannatab kaks inimest kolmest elu jooksul ka kaelavalu all. Nii alaselja- kui ka kaelavalu on sagedased töövõimetuse põhjused," tuletab Eesti Kiropraktika Liit meelde tänasel Maailma Seljatervise Päeval, mil põhiteemaks on selja tervise teadvustamine töökeskkonnas.

"Istu sirge seljaga!" pole aegunud nõuanne. Ent eelnimetatu pole ka kõige õigem, sest ideaalset istumise asendit ei eksisteeri. Parim, mis me oma selja tervise nimel nii kontoris kui ka eraelus teha saame, on istumist jupitada ja mitmekülgselt liikuda. Sage istumisasendi varieerumine ja liikumine on tervislikum kui mistahes sundasendis viibimine

Samal teemal

Vältimaks istumisest tulenevaid kahjulikke kõrvalmõjusid soovitame töökeskkonnas istumisaega vähendada varieerudes seda laua taga seismisega ning võttes paar minutit iga poole tunni tagant, et veidikene ringi liikuda. Võimalusel isegi sooritada paar kükki, et alajäsemete liikuvust säilitada ning vereringlust stimuleerida. Kerelihaste kergeks aktiveerimiseks soovitame tooli asemel aegajalt kasutada ka palli. Pikemad telefonikõned annavad hea võimaluse püsti tõusmiseks ja liikumiseks.

Me kõik ei tööta kontoris - ka rasket füüsilist tööd tegevad inimesed kannatavad erinevate lülisamba probleemide all. Inimesed, kes peavad tööl tihti raskeid esemeid tõstma, peaksid kindlasti jälgima oma selja asendit ning kasutama tõstel pigem jalgade, kui selja jõuvarusid. Kumera seljaga tõstes on vigastuste oht märkimisväärselt kõrgenenud. Korrektne kehaasend raskete esemete tõstmiseks on selline, et tõste tuleb sooritada jalgadega, hoides tõstetavat objekti kehale võimalikult lähedal ning vältida selja kumerdumist.

Töökeskkonnas, kus tuleb pidevalt maapinnalt kergemaid objekte tõsta, soovitad kiropraktikud kasutada alternatiivi korduvale kummardamisele ja kükile. Lülisamba sõbralik liigutus on nö. golfimängija tõste, mille käigus selja optimaalne asend säilib ning jala sirutus tasakaalustab tõstetavat objekti.

Palju inimesi töötab keskkonnas, mis nõuab teatud liigutuste või sundasendite pidevat kordumist, nt elektrikud, juuksurid, kosmeetikud või kellassepad. Selliste elukutsete puhul on samuti oluline mitmekülgsemalt liikuda ning koormust saavatele kehaosadele piisavalt puhkust anda. Sundasendeid ja korduvaid liigutusi nõudvad tööd võivad viia ülekoormuse tekkeni

Eesti Kiropraktika Liit soovitab olla kontoritöös liikuvam, füüsilist pingutust nõudvatel töökohtadel teadvustada tõstmise tehnikat ning kergemal füüsilisel tööl balansseerida ühekülgset koormust ning sundasendeid piisava puhkuse ja liikumisega.

Samal teemal

01.07.2016
VIDEO | Kuidas leevendada pingeid õlavöötmes?
09.04.2016
Aedniku ABC: Kuidas aias askeldades selga säästa?
07.04.2016
Selg ja muruniiduk – mida peaks teadma?
18.11.2015
Seljavalude leevendamiseks väldi sundasendeid ning pööra tähelepanu liikumisele