Keha

Lugu ilmus esmakordselt 2011. aasta novembrikuu Tervis Plussis.

Hoia maks töökorras - püsid kauem terve ja noor! (5)

Marika Jürgenson, 8. märts 2016, 17:30
Almer JansuFoto: MARINA PUSHKAR
Halb tuju, jõuetus, külmetushaigused, naistehädad, ebapuhas nahk, lihasepinged, mäluhäired ja veel tuhat muud pahandust: selge see, maksa ei tohi tähelepanuta jätta!

“Kui tahad olla arenemisvõimeline, siis pööra tähelepanu puu- ja vee-elementidele – maksale ja emotsioonidele,” ütleb alternatiivterapeut Almer Jansu.

Samal teemal

Ta lisab, et puuelement maks koos sapiga loob aluse tule-element südamele ning võimaldab seeläbi olla aktiivne, ennast hariv ja arendav elutee seadja. Emotsionaalne jäikus või  liialdamine aga hävitab nii puu kui ka tule.

Lääne meditsiin käsitleb maksa toimeka ja laiahaardelise elundina: see siseorgan laseb enesest iga päev läbi ligi 700 liitrit verd, kontrollib vere aminohapete, glükoosi- ja rasvasisaldust, sünteesib rasvade lõhustamiseks ja vereloomeks vajalikke ühendeid, säilitab vitamiine, lagundab organismi vereringlusse sattunud mürgiseid ja kahjulikke aineid, osaleb vereloomes, toodab rasvade seedi-miseks olulist sappi ning talletab ja lagundab vitamiine ja mineraalaineid.

Ida meditsiinis pööratakse maksale märkimisväärselt suurt tähelepanu ja sellele omistatakse üldise tervise seisukohast väga olulist rolli. On raske leida protsesse, milles see müstilisena tunduv elund just nagu võlur oma imetööga ei osaleks.

Keskendumisvõime nõrgenemine, mälu halvenemine, ärritunud olek, masendus, depressioon, väsimus, peavalud, allergianähud, üleminekuea raskused, nahaprobleemid, silmahaigused jpm on kõik häiritud maksatalituse tunnusteks.

Lisaks käsitletakse maksa kui allasurutud viha hoidjat. Sellest seisukohast lähtuvalt oleneb suur osa inimese vaimsest tervisest ja heaolust just nimelt maksa tasakaalustatud seisundist.

Nii lääne kui ka ida meditsiin kinnitavad, et hoolimata tohutust töökoormusest on maks samas kogu organismi kõige taastumisvõimelisem organ. Et see noorenemisprotsess tõrgeteta toimiks, tuleb aga enda sees olevale väikesele võlurile rohkem tähelepanu pühendada ja teda vajalikuga varustada.

Vähem mürke

Maksa töökoormust aitab vähendada mürkainetega kokkupuutumisest hoidumine ning mitmekülgne ja täisväärtuslik toit.

Maksal on üsnagi keeruline toime tulla toidus sisalduvate keemiliste lisaainete (värvi-, maitse- ja säilitusained, kunstlikud magustajad jms) ja taimekaitsejääkide neutrali-seerimisega. Osa üledoosina mõjuvatest ebasoovitavatest u ainetest võib seetõttu kudedesse sattuda ja sinna ladestuda ning organismi mürgitada.

Ka mõned toiduained võivad maksa koormata: eelkõige ebatervislikud küllastunud ja hüdrogeenitud rasvad ning polüküllastamata taimeõlid, mida sisaldavad rasvased lihatooted, konservid, vorstid, rohkes rasvas või pikalt kuumutatud õlis valmistatud tooted.

Kahjuks pole tavameditsiinis seni ühtki head universaalset testi või analüüsi, mille alusel saaks kindlaks teha maksa ülekoormust või kahjustumist. Maks ise ei anna oma algavatest hädadest või kahjustustest isegi mitte valuga märku.

Organismi ülekoormatus annab tunda väsimuses. Kui lisanduvad keelekatt, mõru maitse suus ja keelenäsade tursumine, viitab see idamaade tarkuse kohaselt vajadusele ületöötamisest väsinud maksale rohkem tähelepanu pöörata ning oma päevamenüüd ja elukorraldust kohendada.

Maksale meeltmööda toit

Toidulaud peab sisaldama piisavalt võimalikult hea kvaliteediga köögi- ja puuviljatoite, mis oleksid kergelt läbi    aurutatud, hautatud või keedetud. Suurepäraseks lisaaineks on külmpressitud oliivi-, linaseemne- või rapsiõli, maitseaineteks aga ingver, basiilik, rosmariin, petersell, aedtill, porrulauk, aga ka mõrumaitselised sapinõristust soodustavad küüslauk, sinep, pipar jm.

Olulisi rasvhappeid saab organism kalatoitudest, soovitatavalt just külmaveekaladest, nagu lõhe, sardiinid, makrell, hiidlest. Kindlasti peaks toidulaual leiduma ka täisteratooteid: putrusid, täisteraleiba, tumedat riisi jms.

“Maksa aktiivsus on kõige suurem õhtuti alates kella 11 kuni öösel 1-2-3ni. Sel ajal toimub selle organi intensiivne puhastumine, kuid sellega kaasneb ka emotsioonide aktiveerimine,” ütleb Almer Jansu. “Inimene on siis kahjuks oma mõtete ja tunnete tuimestamiseks aldis napsi võtma.” Tegelikult peaks ta aga hoopis maksa puhastusprotsessile rahuliku oleku, rahuliku tegevuse, maheda muusika, mõtluse või ööunes viibimisega kaasa aitama.

“Alkohol on see, mis eriti just ülekoormatud maksa korral tuleks menüüst täielikult kõrvaldada,” rõhutab alternatiivterapeut. “Suurendama peaks puhta joogivee või sidruniga maitsestatud vee osakaalu. Väga hästi mõjuvad ka aedvilja-, piima- või kalasupid.”

Ida tarkuse kohaselt on maksaga seotud suur varvas, mille pinged ja valulikkus annavad tunnistust maksa ülekoormusest. Varbamassaaž aitab aga kaasa elundi rahustamisele.

Kui menüü- ja elustiilimuutusega soovitud tulemusi poole aasta jooksul pole saavutatud, tuleks abi otsida usaldusväärselt spetsialistilt, kes oskab inimese füüsist ja vaimu tervikuna analüüsida ja lahendusi pakkuda.

Tusatsemisele kriips peale

Meie paindlikkus on seotud maksaga. Stress ja halb enesetunne avaldavad aga halba mõju kogu organismile, sealhulgas maksale. Ida meditsiini teadmiste järgi on maks viha ja raevu talletumise kohaks. On öeldud, et allasurutud tugev raevuhoog on maksa jaoks nagu noahoop.

Selline enesehävituslik hoop pärsib inimese loovust ja elus edasiminekut ning on soodsaks pinnaseks lootusetusetunde, vihkamise, pettumuse ja depressiooni tekkele. Pidevalt pinges oleva maksaga inimene ei suuda oma aega ja elu planeerida.

Allasurutud viha, raev, kadedus, kibestumine, häbitunne ja ärritus on organismile mürgid, mis ladestumisel võtavad energiat ja kahjustavad immuunsüsteemi. Ka nendest mürkidest vabanemiseks tuleks omalt poolt maksa igapäevatööle kaasa aidata – saavutada, hoida ja tõhustada keha ja vaimu painduvust.

Seepärast on väga oluline iga päev tegeleda meelepärase liikumisega, mis  hoiab keha nõtke, lõdvestab lihasepingeid, ergutab vaimu ja aitab stressi peletada.

“Mõttemaailma ja emotsioonide painduvust aitab toetada see, kui vähendada oma elus energiat söövate, vihkamist ja vaenu õhutavate ning vinguvate, virisevate ja teisi taga rääkivate inimestega suhtlemist,” rõhutab Almer Jansu.

Nii keha liikuvust kui ka mõtte paindlikkust aitab tõhustada jooga. “Joogas on puuasend – seismine ühel jalal – mis ühendab maa ja taeva,” selgitab Jansu.

“See harjutus aitab tasakaalustada nii keha kui ka närvisüsteemi ning tugevdab koordinatsiooni. Kui tasakaalu hoidmise või koordinatsiooniga on raskusi, viitab see probleemidele. “Ega niisama öelda, et kops läks üle maksa,” toob alternatiivterapeut näite. “Metallielement kops on järelikult hakanud endast lähtuva kurbuse, allasurutuse ning vanade lõpetamata suhete ja lahendamata probleemidega elu edasiliikumist takistama.”

Helid ja värvid

Üks parimaid närvilise ja vihase inimese rahustajaid on tants. Kui kogu keha meelepärase muusika rütmis liigutada, stimuleerib see organismi ja avardab peidus olevat loovust. Loovuse arendamine on aga ülioluline komponent stressi vähendamisel. Loov inimene oskab oma elu ise korraldada ja rõõmu valmistavat tegevust leida. Ta ei viida oma aega sõdu, katastroofe, massihüsteeriat, hirme ja muud negatiivset kultiveerivate meele-lahutuste ja suhetega.

Hea muusika aitab elujõudu taastada. Ka spetsiaalne heliteraapia lõdvestab pingeid ja puhastab organismi. Iseenese ümber meeldivate helivibratsioonide tekitamine mõjutab, tasakaalustab ja puhastab inimeses ja teda ümbritsevas ruumis olevat energiavälja. Helide kuulamine muudab aju võnkesagedust ja ravib.

Maksa kui puuelemendi tugevdamisele aitab kaasa ka värvusteraapia. “Roheline on puu ja taimede värv,” õpetab Jansu, “seda värvi ümbrus rahustab ja kosutab närvi. Kasvata potililli, käi looduses, jaluta metsas. Puuelemendile on kosumiseks vaja ka maaelemendi värve – pruuni ja kollast – ning vee-elementi ehk musta. Must värv tugevdab elujõu energiat ning lisab kaitset väliskeskkonna ebasoovitava mõju eest.” 

Lisainfo: www.jansuki.ee.