Keha

Igapäevased harjumused, mis kahjustavad tervist sama hullult kui suitsetamine (1)

Õhtuleht.ee, 17. juuni 2016, 13:00
Gaasipliidil kokkamine viib organismi iga söögitegemise korra ajal lisaanuse süsinikmonooksiidi, lämmastikdioksiidi ja formaldehüüdi. Foto: PantherMedia / Scanpix
Teadlased leiavad üha enam tegevusi, mis kahjustavad tervist sama hullult kui suitsetamine. Siin on kuus igapäevast harjumust, mille tervisele kahjulikku mõju võiksid teadvustada.

1.Päev otsa istumine on seotud üha rohkemate terviseprobleemidega, muu hulgas toob see kaasa ka vähktõbe, kirjutab Women´s Health. Oma tervise nimel tee istumisse pause ja leia aega kasvõi kontori ühest otsast teise kõndimiseks.

Samal teemal

2.Liigne liha ja juustu söömine viib kehasse hormoone, mis soodustavad vähirakkude kasvu. Inimesed, kes söövad rohkelt loomse-valgusisaldusega toite, on teadlaste hinnangul neli korda rohkem vähktõvest ohustatud. Oma tervise nimel vaheta mõned loomsed valgud taimsete vastu. Näiteks söö rohkem ube.

3.Gaasipliidil kokkamine viib organismi iga söögitegemise korra ajal lisaanuse süsinikmonooksiidi, lämmastikdioksiidi ja formaldehüüdi. Need kolm saasteainet sisalduvad ka sigarettides ning need on tuntud vähitekitajad. Oma tervise nimel kasuta korralikku ventilatsiooni – nii on võimalik saasteainete taset vähendada 60-90%.

4.Õli väärkasutamine, näiteks sojaõli kõrgel kuumusel keetmine vabastab sellest hingamisteede põletikke põhjustavaid aineid, mida sisaldavad sigaretidki. Oma tervise huvides vali õige õli ja kasuta seda vastavalt. Näiteks oliiviõli ei ole hea praadimiseks või kuumutamiseks, kuid on hea toidu valmistamiseks madalatel temperatuuridel või kasutamiseks salatikastmetes. Avokaadoõli kannatab aga kuumutamist. Ja ära unusta ventilatsiooni!

5. Solaariumis päevitamine põhjustab Ameerikas igal aastal umbes 420 000 nahavähki, suitsetamisest arvatakse põhjustatud olevat 226 000 kopsuvähijuhtu. Oma tervise huvides õpi armastama kahvatut nahka või söö rohkem porgandit ja tomateid – need panevad uuringute kohaselt naha loomulikult särama.

6.Ebapiisav magamine. Krooniline unepuudus põhjustab kõrget vererõhku, mis omakorda võib viia infarkti ja insuldini, rasvumiseni ning kaasa tuua hulgaliselt ka teisi terviseprobleeme. Krooniline unepuudus võib kiirendada ka kasvajate arengut. Oma tervise  huvides ära eelda, et väsinud olemine on normaalne. Kui sul on tunne, et sa ei saa piisavalt magada, räägi sellest arstiga.