Hea nõu

NII ON KASU SUUREM! 5 üllatavat seika, mida sa D-vitamiinist võib-olla ei teadnudki (12)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 20. september 2019, 08:00
D-vitamiini võtmise aeg võiks jääda kohvist eraldi.Foto: Vida Press
D-vitamiin on ainuke vitamiin, mida soovitatakse Eestis toidulisandina kindlasti juurde võtta.  Ometi võid ka seda vitamiini võttes teha vigu, mis nullivad ära kasu, mida peaksid saama.

Kuidas on õige võtta D-vitamiini ja miks see on nii oluline, selgitab toitumisnõustaja Teele Teder. 

1. Aeg on oluline

D-vitamiini ei soovitata võtta hommikuti. Sellel lihtsal põhjusel, et me joome siis  kohvi ning kohv takistab selle imendumist. D-vitamiini võtmise aeg võiks jääda kohvist eraldi.

Samal teemal

Teine variant on võtta vitamiini õhtul, kuid väga paljudel ei lase see siis hästi uinuda. Kui ka sina kuulud sinna gruppi, siis võiksid D-vitamiini võtta hoopis keset päeva. Kui vitamiinipotsik on näiteks tööjuures laua peal, siis sa  ei unusta seda võtta. Kohvijoomise ja vitamiini võtmise vahele võiks jääda vähemalt tunnine paus.

2. Kuidas määrata kogust?

Selleks, et teada saada, kui palju D-vitamiini peaksid toidulisandina juurde võtma, tuleks selle tase veres ära määrata. Kui selgub, et defitsiit on suur, soovitatakse teha D-vitamiini kuur kangemate kogustega (5000 IUd 8 nädalat tavaliselt), kuid kui kehas on väike defitsiit või tase normis, võiks lähtuda päevastest soovitatud kogustest.

3. Rasva imeline mõju

Kuna D-vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, võiks seda võtta koos mõne rasvase toiduainega. Soovitan võtta näiteks koos kahe parapähkliga, sest sellest kogusest saab kätte ka päevase seleenikoguse. Koos rasvase toiduainega võttes imendub D-vitamiin paremini.

4. D-vitamiini ja kevadväsimus

5. D-vitamiini ja ülekaalu seos

Ka kõige täiuslikum toitumine ei taga head tervist, kui D-vitamiini tase pole paigas. D-vitamiini puudus võib olla seotud ka ülekaaluga, sest selle defitsiit võib vähendada leptiini eraldumist ja siis elab aju sellises infoväljas, kus arvab, et keha on suures näljas.