Toitumine

KAAL EI LANGE KOHE KUIDAGI? 14 nippi, mis on eriti kasulikud neile, kes on üle neljakümne (12)

Ohtuleht.ee, 27. märts 2019, 13:35
Igal nädalal on vaja liikuda vähemalt kaks ja pool tundi mõõduka koormusega.  Vida Press
Kui oled üle neljakümne, siis oled ehk märganud, et võtad juurde palju kergemini. Seevastu kaalust alla saada on hulga vaevalisem kui enne. Põhjuseks on muutunud elustiil, toitumine, hormoonid. Siin on mõned lihtsad nipid, mis teevad kaalulangetuse kergemaks.

Söö rohkem puu- ja juurvilju

Täida nendega igal toidukorral pool taldrikust, sest need sisaldavad vähem rasva ja kaloreid ning rohkem toitaineid kui liha, piima- ja teraviljatooted. Õunad ja marjad on ka head vahepalad rasvaste ja magusate näkside asemel.

 Pexels

Ära jäta hommikusööki söömata

Söö tervislik hommikusöök, näiteks kaerahelbeputru või täisteraleiba puuviljadega. Kui sööd hommikust, siis ei teki sul keskhommikul hundiisu, mis viib sind haarama midagi ebatervislikku. Siis sa ei söö ka lõuna ajal liiga palju. Kui sööd korrapäraselt mõnetunniste vahedega, hoiab see su isu kogu päeva kontrolli all.

 Pexels

Söö õhtul vähem

Kui su suurim toidukord on lõuna ajal, kaotad kergemini kaalu võrreldes sellega, kui su suurim söök on hilja õhtul. Kuid ära siiski unusta, et kõige olulisem on see, mida sa sööd, mitte see, millal sa sööd.

 Pexels

Valmista toitu tervislikult

On väga suur vahe, kuidas sa teed süüa. Väldi praadimist rohke rasvaga või võiga, proovi selle asemel grillimist, küpsetamist ja aurutamist. Restoranis ära vali praetud toite ja loobu rasvastest kastmetest.

 Pexels

Ära võta lisaportsu

Vanemaks saades on inimene sageli passiivsema eluviisiga ja vajab tegelikult mõnisada kalorit vähem kui enne. Et kaotada kaalu, pead saama vähem kaloreid. Söö väiksemaid portsjone. Pea toidupäevikut või tõmba alla mõni äpp, mis aitab sul jälgida, kui palju sa sööd.

 Pexels

Söö teadlikult

Kui tormad kogu aeg ringi nagu orav rattas, siis võib juhtuda, et rööprähklemise kõrval on sul aega süüa vaid möödaminnes või midagi kiirelt haarates. Kui sa ei keskendu söömisele, on väga kerge üle süüa. Istu söögi ajal korralikult laua taha ja keskendu sellele, mis on su taldrikul – mitte telekale või arvutiekraanile. Siis saab ka aju paremini aru, millal oled piisavalt söönud.

 Pexels

Loobu magusatest jookidest

Suhkruga magustatud tee ja kohvi, karastus- ja energiajookide asemel on targem juua vett. Magusad joogid kergitavad kaalu ja suurendavad ka diabeediriski.

 Pexels

Joo vähem alkoholi

Keskeas kipub vöökohale sageli „päästerõngas“ tekkima ja oma osa on siin ka alkoholil. Klaasis õlles ja veinis on umbes 150 kalorit ja kaal kerkib kiiresti, kui jood sageli. Pealegi tõstab alkohol söögiisu ja sööd rohkem.

 Pexels

Treeni rohkem

40ndatest aastates inimestel on sageli palju kohustusi nii kodus kui tööl, mistõttu paljudel pole piisavalt vaba aega, et trenni teha. Kuid see on väga tähtis! Igal nädalal on vaja liikuda vähemalt kaks ja pool tundi mõõduka koormusega. Pane need hetked kalendrisse kirja ja tee sellest endale prioriteet.

 Pexels

Treeni lihaseid

Pärast 40. eluaastat hakkab kehas lihasmass vähenema, eriti palju naistel pärast menopausi. Kuid lihased põletavad rohkem kaloreid kui rasvkude, ainevahetus aeglustub ja nii kogunevadki lisakilod kergelt. Seetõttu on oluline treenida lihaseid.

 Pexels

Lõõgastu, väldi stressi

Stressi korral sööb inimene sageli ebatervislikult. Proovi joogat, vabastavat hingamist, meditatsiooni, jaluta või loe head raamatut. Igaüks leevendab stressi omal kombel, nii et leia endale sobiv viis.

 Pexels

Maga korralikult

Pärast 40. eluaastat võivad su und segada mitmesugused asjad – terviseprobleemid, stress, ravimid, naistel menopaus. Kuid inimesed, kes ei puhka korralikult välja, võtavad kergemini kaalus juurde. Kui su und segavad töömured või stress, proovi muuta oma päevarutiini.

 Pexels

Kontrolli kilpnääret

Kui sööd tervislikult ja teed trenni, aga kaal ikka ei lange, siis on võimalik, et su kilpnääre ei tööta nii, nagu peaks. Kui tunned end ka kurnatuna ja depressiivselt ning sul on lihasvalud, võiksid lasta end kontrollida.

Otsi abi

Paljudel on kergem kaalust alla võtta kellegagi koos. Liitu mõne kaalulangetusgrupiga, võite korraldada näiteks koos kolleegidega kaalust allavõtu võistluse, võid kutsuda sõpru hommikusele jalutuskäigule või trenni. Teised võivad aidata sul saavutada eesmärki ja jagada ka rõõmu, kui oled teinud edusamme.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee