Hea nõu

MÄLU VEAB ALT? 8 tegevust, mis hoiavad selle paremas vormis 

Ohtuleht.ee, 21. august 2019, 06:00
Foto: Vida Press
Paljudel meist on aeg-ajalt mäluhäireid – kas ei meenu uue tuttava nimi või läheb meelest, kus on autovõtmed. See võib olla märk sellest, et inimesel on liiga kiire või tal on palju muresid. 

Miks mälu muutub viletsaks? Sellel võib olla palju põhjusi – geenid, tervis, vanus jm. Kuigi mäluhäired pole alati välditavad, saab ise siiski ühtteist ette võtta, muutes menüüd ja elustiili.

1. Treeni mälu

Mälu tuleb hoida töös, et see püsiks terve. Lahenda näiteks ristsõnu või sudokusid. Veebist leiab ka äppe, millega saab mälu treenida.

2. Ole kehaliselt aktiivne

Liikumine parandab vereringet ja avaldab ajule otsest mõju: kõnni, matka, jookse, uju, tantsi, suusata.

Foto: Pexels

3. Mediteeri

Teadlased väidavad, et mediteerimine avaldab ajudele pikaajalist mõju ja võib parandada ka mälu.

Foto: Pexels

4. Maga piisavalt

Väljapuhkamine on ajudele eluliselt oluline. Täiskasvanu vajab 7–9 tundi ööund.

5. Söö vähem suhkrut

Magusad söögid maitsevad hästi, kuid neil võib olla oma osa halvenevas mälus. Võimalik, et liigne suhkur on seotud isegi Alzheimeri tõvega. Söö puuvilju, kuid väldi magustatud jooke ja sööke, kuhu on lisatud suhkrut.

Foto: Pexels

6. Väldi liigseid kaloreid

Ajusid kaitseb ka see, kui väldid liigseid kaloreid. Teadlased arvavad, et kalorirohke menüü halvendab mälu ja loomulikult võib põhjustada ka rasvumist.