Meeled

MIS AJAB INIMESE JOOMA? Need on kaks peamist põhjust, miks muresid uputatakse pudelisse (22)

Mihhail Beljajev, psühholoog, 8. detsember 2019, 13:00
Inimesed joovad sageli eelkõige seetõttu, et neil on väga palju pingeid.Foto: Vida Press
Alkohol ja vaimse tervise probleemid on sageli väga sügavalt läbipõimunud. Püütakse ju ikka muresid pudelisse uputada ja alkoholist pingetele leevendust leida. See toob aga muresid hoopis juurde.

Alkoholi tõttu kannatavad väga paljud – tarvitaja ise, tema perekond, sõbrad, töökaaslased ja kogu ühiskond. Tekivad probleemid perekonnas, suhetes, tööalases või isiklikus arengus. Suureneb õnnetuste risk. See kõik ei tähenda, et alkoholi ei tohiks üldse tarvitada. Selle keelamine ei ole lahendus tegelikele probleemidele. Miks inimene joob? Miks tal on elus nii palju pingeid? Kust see stress alguse on saanud või mis seda põhjustab?

Psühholoog Mihhail Beljajev.Foto: Erakogu

Samal teemal

Alkohol vähendab tegutsemistahet ja motivatsiooni

Inimesed joovad sageli eelkõige seetõttu, et neil on väga palju pingeid. Me oleme tihti väga tugevalt edule orienteeritud. Kõik tahavad väga palju saavutada. On väga palju ootusi – vanematel oma lastele, tööandjal alluvatele, aga ka inimese enda seatud ootused ja eesmärgid iseendale. Kõik tahavad olla edukad – teha kiireid samme karjääriredelil, ehitada uhke maja, sõita kalli autoga, käia sageli välismaal puhkamas. Kes seda ei tahaks? Suured eesmärgid võivad aga väga palju ärevust tekitada. Vahel on sellise pingega ääretult raske toime tulla.

Kui sul on suured eesmärgid, siis on oluline, et oleks ka tahe neid saavutada. Alkohol aga vähendab tegutsemistahet ja motivatsiooni. Samuti on alkoholi tõttu raskem keskenduda või mõne uue asjaga algust teha. Nii võib tekkida nõiaring – eesmärgid jäävad vähese motivatsiooni tõttu saavutamata, see aga omakorda lisab pingeid ja ajab jälle jooma.

Foto: Vida Press

Kui inimene on väga aktiivne, tegutseb mitmel töökohal, käib trennis, tegeleb mitme huvialaga, siis ei jää tal ka väga palju aega suhtlemiseks. Probleemid, olgu nende põhjuseks liigne stress, ärevus, üksildus või miski muu, hakkavad lahenema siis, kui pöörata rohkem tähelepanu mitte edu saavutamisele, vaid hoopis suhetele. Kui suhted jäävad tagaplaanile, siis tekivad tülid või konfliktid, perekonnad lagunevad – see kõik tekitab omakorda suuremat pinget. Kui aga võtta rohkem aega ühisteks ettevõtmisteks perega, suhelda kolleegidega ka isiklikumal tasandil, leida aega sõpradele, siis need suhted annavad omakorda jõudu ja energiat ka kõige muuga toime tulemiseks.

 Üksilduse seljatamiseks tuleb rohkem suhelda

 Teine sage põhjus, miks inimene alkoholist lohutust otsib, on läbi aja olnud üksildusetunne. Püüd joomisega seda tunnet peletada, üksildusest üle olla, täita endas mingisugust tühimikku. Alkoholi tarvitades tundub, et tuju tõuseb, suhelda on lihtsam ja mured justkui kaovad. Inimene muutub seltskondlikumaks ja unustab üksinduse.

On ka inimesi, kes üksildusega toimetulemiseks uputavad ennast töösse. Sellest kujuneb pikapeale  töösõltuvus. Enda tööga ülekoormamine võib aga omakorda viia alkoholiga liialdamiseni – on ju vaja kuidagi pingeid leevendada. Mitte iga inimene ei lähe peale pikka tööpäeva sporti tegema või sauna. Iseenesest vahetevahel natuke lõõgastuda, ka alkoholi abiga, ei olegi mingi probleem. Põhiline on, et kogused ei oleks suured ja et see ei muutuks regulaarseks mustriks.

Joomine ei tohi muutuda esimeseks mõtteks, mis keerulise olukorraga silmitsi seistes pähe tuleb. Probleemidega tuleb tegeleda. Lõõgastumiseks ja pingete maandamiseks on ka nii palju muid võimalusi.

Foto: Vida Press

Negatiivsete tunnetega tuleb õppida toime tulema

Kiire elutempo juures, kui pinged kuhjuvad, on endast ja oma emotsioonidest tihtipeale raske aru saada. On hea, kui inimesel on perekond või lähedased, kes teda keerulisel perioodil toetavad ja oskavad tekkinud murest märku anda. Vahel piisab ka paarist sõnast, et mõista – nüüd on tarvis aeg maha võtta, puhata, iseendaga tegeleda. Avastades õigel ajal, et stress on hakanud kasvama ja muremõtted kuhjuma, on täiesti võimalik selle olukorraga ka iseseisvalt toime tulla. Oma emotsionaalset seisundit aitab paremini mõista näiteks alkoinfo.ee veebist leitav emotsionaalse enesetunde test.

Loomulikult ei lahenda ükski test kunagi probleeme. Küll aga võib see aidata õigel hetkel enda muresid teadvustada. Testi tulemused annavad märku depressiooni, ärevuse ja unetuse sümptomite olemasolust ning aitavad neile tähelepanu pöörata. See on hea võimalus ennast ja oma vaimset seisundit analüüsida. Tuleb aga meeles pidada, et testi tulemus sõltub paljudest teguritest, muu hulgas sellest, kui aus enda vastu ollakse. Seetõttu ei pruugi kõrged depressiooni- või ärevuse näitajad testi tulemustes tingimata tähendada, et testi sooritanul on see probleem tegelikkuses. Suuna enda paremaks mõistmiseks annab see aga kätte.

Kui negatiivsed tunded on hakanud igapäevaelu segama, tuleb leida lahendusi nendega toimetulekuks. Inimesel, kel on stress, ülepinge, masendustunne või uinumisraskused, tuleks alkoholi vältida. Oluline on otsida toetust lähedastelt või pidada nõu spetsialistiga.

Foto: Vida Press

Oluline on mõõdukus ja tasakaal

Kui alkohol on muutunud liiga sagedaseks stressileevendajaks, siis tuleb hakata seda mustrit murdma ja asendada joomine positiivsemate harjumustega.

Üks lihtne viis pingete maandamiseks on lihtsalt magada. Nii lihtne ja ei nõua ka mitte mingisuguseid rahalisi kulutusi! Teine pealtnäha lihtne, aga väga oluline soovitus on võtta aega endale oluliste inimeste jaoks. Veetke koos aega kuskile kiirustamata, vestelge, nautige teineteise seltskonda.

Eesti inimesed on ka väga looduslähedased – väga hästi aitab lõõgastuda looduses viibimine, jalutamine, värske õhk. Praegu on väga populaarsed  erinevad teadveloleku tehnikad, mida võib samuti katsetada. Võib käia massaažis. Tegeleda spordiga või muu endale meelepärase huvialaga. Mõni kirjutab raamatut, mõni joonistab. Siin ei ole üht universaalset lahendust. Igaühel on võimalik leida endale midagi, mis just talle sobib.

Neil, kes on oma loomult pragmaatilisemad, tasub arvutada, mida kõike saaks joomise asemel selle aja ja rahaga ette võtta. Õhtuse väikse napsu peale võib aja jooksul märkamatult kuluda nii palju raha, et selle eest saaks juba korraliku puhkusereisi. Aja ja energiaga on sama moodi.

Joomisejärgsel hommikul ei ole meil nii palju energiat kui tavaliselt. Jättes õhtul napsu võtmata, on järgmisel hommikul puhanuna töövõime suurem ja motivatsioon kõrgem – nii jõuab vähema ajaga rohkem tehtud ja enesetunne on seejuures parem.

Novembris ja detsembris on Tervise Arengu Instituudi juhtimisel käimas kampaania, milles juhitakse tähelepanu alkoholi tarvitamise ja vaimse tervise probleemide seostele. Kampaaniat rahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest programmi „Kainem ja tervem Eesti" raames.

Lisainfo: www.alkoinfo.ee