Hea nõu

KARDAD SÜÜA SEALIHA? Nende omaduste tõttu sobib see isegi kaalulangetuseks! (1)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 24. veebruar 2021 11:00
Ka loomsel rasval on menüüs oma koht, kuid iga söögiga peaks olema mõõdukas.Foto: Vida Press
Inimesed kardavad sageli, et sealiha on ebatervislik kõrge rasvasisalduse tõttu. Muidugi ei saa rääkida salenemisest, kui süüa iga päev seapekki. 

Kuna sealiha sisaldab ohtralt valku ja on väga vitamiini- ja mineraalaineterikas, siis julgeb personaaltreener ja Rakvere saadik Siim Kelner soovitada taist sealiha ka tervisliku dieedi juurde  „Siiski on väga palju veel neid inimesi, kes kardavad sealiha süüa, sest nad ei tea, millest see tegelikult koosneb,“ nendib treener.

Sealiha sobib isegi kaalulangetamiseks

Loomsed valgud on kasulikud, kuna need aitavad hoida pikalt täiskõhutunnet. Ka loomsel rasval on menüüs oma koht, kuid iga söögiga peaks inimene olema mõõdukas. „Muidugi ei saa rääkida salenemisest, kui inimene sööb iga päev seapekki. Tuleks valida võimalikult taine tükk,“ rõhutab Kelner.

Kuigi linnuliha peetakse kõige väiksema rasvasisaldusega lihaks, siis treeneri sõnul on linnuliha taise sealihaga rasvasisalduse poolest täiesti võrreldav.

Sealiha parandab kehalist võimekust

Samal teemal

„Sealiha sisaldab kõiki üheksat asendamatut aminohapet, mida organism ise ei tooda ning mis on inimesele sobivas vahekorras,“ selgitab treener. Ta lisab, et liha koostisosast moodustavad valgud kuni 20%, suur osa on vett, lisaks rasvad ning juba mainitud olulised vitamiinid ja mineraalained.

Vitamiinidest sisaldavad Kelneri sõnul liha ja lihatooted enamasti B6- ja B12-vitamiini (rasvasemad ka A-vitamiini), samuti seleeni. „Taine sealiha on ka üks parimaid rauaallikaid – ühest portsjonist (150 g) saab 6 mg rauda,“ lisab Kelner.

Lisaks kvaliteetsetele valkudele on sealihas mitmeid kehale kasulikke toitaineid, mis aitavad parandada lihaste tööd ja annavad jõudu juurde. Treener nimetab nende ainetena tauriini, kreatiini ja karnosiini. „Viimane aitab vähendada väsimust ja parandada füüsilist võimekust. Tauriin ja kreatiin tõstavad samuti füüsilist võimekust, aga kreatiin eraldi suurendab maksimaal- ja kiirusjõudu ning jõuvastupidavust. Muide, mitmed uuringud on näidanud, et taimetoitlastel on kreatiini sisaldus veres märkimisväärselt madalam kui neil, kes söövad ka liha,“ nendib treener.