Uudised

"Tervislik toitumine ja trenn on investeering tervesse vanaduspõlve." (52)

Silja Paavle, 30. juuli 2013, 06:56
RÕÕMUS JA SEKSIKAS: «Ära muretse, ole seksikas!» kuulutab kiri Laura Liisa trennisärgil. See ongi nüüd tema moto, sest koos 11 kilo kadumisega paranes tema enesetunne ja tuli juurde hulk enesekindlust. Foto: Aldo Luud
18aastane piiga kaotas viie kuuga 11 kilo ja peab nüüd poppi terviseblogi.

"Tervislike eluviiside järgimine on pealehakkamise asi. Ja see tasub ära – mina pole tänavu kordagi haige olnud," kinnitab Tartumaa tüdruk Laura Liisa Leosk. Viie kuuga

11 kilo alla võtnud piiga hakkas enda motiveerimiseks pidama terviseblogi, mis kahe kuuga on kogunud 250 püsijälgijat ja üle 25 000 kliki.

"Enne blogiga alustamist polnud mul aimugi, kuidas see käib. Niisamuti, nagu ei teadnud ma suurt tervislikust toitumisest ja enda treenimisest," julgustab blogi fitloora.tumblr.com autor Laura Liisa Leosk (18) teisigi sedasama proovima.

Tema on oma tegemistega jõudnud nii kaugele, et hakkab sügisel tööle ka heviaeroobika treenerina.

Samal teemal

Päevade ajal on lisan-duvad kilod loomulik

Veel aasta tagasi oli Laura Liisa oma väljanägemisega pahuksis ja jättis sageli üritustele lihtsalt minemata, sest polnud oma kehaga rahul. Viimane piisk kukkus karikasse siis, kui jõuluvana tõi talle kingiks kaalu. "Otsustasin, et võtan end käsile. Et tervislike eluviiside järgimine ei saa olla ju võimatu. Seda enam, et pidin peagi koos oma noormehega Egiptusesse reisile minema," räägib Laura Liisa.

Järgmised kuu aega seadis ta endale iga päev ühe pisikese eesmärgi. Näiteks oli ühe päeva eesmärk see, et pärast kella üheksat ei söö enam magusat. Iga päev hüppas ta hüppenööriga. Ja muutis oma menüüd. "Kuu ajaga kaotasin peaaegu viis kilo. Nüüd, kui ma olen asja lähemalt uurinud, ma nii suurt kaalukaotust ühekorraga kellelegi ei soovitaks," nendib Laura Liisa, et tema tegevus oli üsna äärmuslik.

Kui viie kuuga oli kadunud 11 kilo, rõõmustas see teda väga, kuid teisalt märkas ta, et keha on muutunud kuidagi imelikuks ja proportsioonidest välja läinud. "Siis hakkasin lihastrenni ka juurde tegema," räägib Laura Liisa.

Hüppenööriga hüppamist peab ta aga senini efektiivseks trenniks ja reisile minnes pistab hüpitsa alati kotti.

Tõsi, kaalu kaotamine ei ole kulgenud ilma tagasilöökideta. Näiteks muutus ta murelikuks, kui kadunud kaal menstruatsiooniperioodil justkui tagasi tuli. Lisaks kõikidele muudele päevadega kaasnevatele ebamugavustele, sest, nagu Laura Liisa oma blogis kirjutab: "Mina olen see tüdruk, kellel on maksimum hardcore päevad kõikide kaasnevate hardcore sümptomitega, nagu näiteks oksendamine, palavik, krambid, isud, tujud ja kaalutõus."

Nüüd teab ta, et kaalukasv päevade ajal on täiesti normaalne ega tähenda, et 1–3 lisakilo on rasv. Põhjused on mujal: sel perioodil hoiab keha vedelikke kinni, möllavad hormoonid ja madal magneesiumitase panevad magusat sööma.

Kõigile teistele naistele, kes samuti mõned päevad kuus end väga halvasti tunnevad, soovitab Laura Liisa juua sooja kakaod ja hoida 1,5liitrist sooja veega täidetud pudelit alakõhul. "Mõlemad aitavad valude vastu," kinnitab ta.

Ning muidugi trenn, mis kiirendab ainevahetust ja võitleb päevade ajal ka ülesöömisega. Aga siis võiks valida intensiivse tegevuse asemel midagi rahulikumat, minna kas või lihtsalt jalutama.

Sest ühte teab Laura Liisa nüüd kindlalt: tervislik toitumine ja trenn on investeering tervesse vanaduspõlve. "Sellest ajast saati, kui endaga tegelema hakkasin, pole ma olnud kordagi haige, minu näonahk ja juuksed on muutunud tunduvalt ilusamaks," räägib ta.

Peale selle enesekindlus, mille Laura Liisa pärast kaalukaotust on tagasi saanud.

Ta naerab, et peab sageli vastama küsimustele, kas ta sööbki nüüd päevad läbi vaid porgandeid või teeb hommikust õhtuni hullult trenni. "Mõlemale küsimusele on vastus ei! Tervisliku toitumise aluseks on tasakaalukus, ma võin endale kõike lubada, kuid mõõdukalt," kõneleb Laura Liisa lisades, et pärast seda, kui ta on oma toidulauda jälginud, ei ole tal enam isusid näiteks pitsa ja hamburgeri järele. Ja magusaisu kaob juba pärast paari ruutu šokolaadi suhupistmist.

Üks murekoht oli Laura Liisal koolilõuna. Kuid sellegi lahendas ta lihtsalt: hakkas oma toitu kaasa võtma. Niisamuti, nagu ta võtab tervislikud vrapid, juur- ja puuviljad kaasa oma suvistele rännakutele mööda Eestit. Et ei peaks kiirel lõunapausil tee äärest rämpstoitu ostma.

Mis nõu anda aga alustamiseks neile, kes muudkui plaanivad trenni tegema ja tervislikult toituma hakata, kuid selleni kuidagi ei jõua? "Tuleb leida motivatsioon ja end käsile võtta. Kui ikka ei viitsi, siis pole tahe piisavalt suur," nendib Laura Liisa ja soovitab end kokku võtta ning alustada väikestest muutustest. Näiteks süüa igal hommikul tervislik hommikusöök ja õhtul käia jalutamas.

Väikestest sammudest saavad alguse suured, teab Laura Liisa omast käest. Tema näiteks alustas hüppenööriga hüppamist telekast filme vaadates, sest muidu tundus see väga igav. Nüüd pole telekat enam trenni taustaks vaja.

Eesmärkide seadmisest on olnud palju kasu. Üks innustavaid sihte on seesama, kiiresti populaarsust kogunud blogi, kus Laura Liisa teiste oma toitumise ja kaaluga kimpus olevate inimeste küsimustele vastab. "Tänu blogile on mu suvi olnud aktiivsem kui ükski teine varem. Ma olen iga päev teinud trenni ning ka puhkepäevadel olnud liikumises. Ja kui tekibki tunne, et kui ma ei viitsi trenni teha, meenub blogi, ma ajan end püsti ja teen jälle midagi uut ja huvitavat, mida teistega jagada," räägib Laura Liisa rõõmsalt.

Ta kinnitab, et kõik ongi tegelikult valikute küsimus ja tervislikud eluviisid kuuluvad nende valikute hulka.

Väldi!

1. Rämpstoidu asendamist puuviljadega või mõne muu vähem kaloreid sisaldava toiduga, mille isu sul pole. Kokkuvõttes õgid end punni ja isud pole kuskile kadunud.

2.Väldi olemist samal korrusel külmkapiga või köögis olemist. Laiskus teeb tihti oma töö.

3 Mõte "Ma võtan ainult natukene!" ei toimi. (Allikas: Laura Liisa Leosk; http://fitloora.tumblr.com/)

Kuidas vältida õhtust näksimist?

Õhtune näksimine on kõigi tervislike eluviiside surm. Laura Liisa soovitab nippe, mis teda on aidanud.

1. Laki küüsi! Küünte lakkimise ajal ei saa maiustada. Hullemas olukorras laki varbaküüsi ja mölla ka kaunistamistega.

2. Joo suur klaasitäis külma vett! Vesi täidab kõhtu ning eemaldab mõttetud isud. Ei aita? Joo veel üks klaas.

3. Loe raamatut, vaata filmi! Püsi tegevuses, vii mõtted mujale.

4. Kuula/avasta uut muusikat! Kui mina kuulan muusikat, siis ma üldjuhul unustan kõik muu ja mul on raske keskenduda teistele tegevustele.

5. Pese hambad ära! Kes ikka tahab süüa pärast hambapesu, kui kõik nii imelikult maitseb.

6. Mine jalutama! See aitab mind kõige rohkem. Tagasi tulles on ilmselt ikka isud, kuid siis heida magama. NB! Ära võta raha kaasa, kui õue lähed!