Keha

Teadlased: ohtlike ravimikombinatsioonide tarvitamine on sagenenud (2)

Silja Paavle, 15. aprill 2016 12:15
Foto: PantherMedia / Scanpix
Uus uuring näitab, et USAs on suurenenud eakate patsientide osakaal, kellel on risk raskete ravimite kõrvaltoimete tekkeks.

Ameerika arstide liidu ajakirjas JAMA Internal Medicine avaldatud uuringus selgus, et 62–85 aastaste inimeste hulk, kes kasutavad viit või enamat ravimit või toidulisandit, on suurenenud 53,4%-lt 67,1%-ni, kirjutab meditsiiniportaal Med24.

Samal teemal

Chicago ülikooli farmaatsiadoktori Dima, M. Qato ja tema kolleegide uuringu põhjal kasutas 2010–2011. aastal 15,1% eakatest suure koostoimeriskiga ravimikombinatsioone, mida on enam kui 2005.–2006. aasta hinnanguline 8,4%.

„Nende tulemuste põhjal on mitmete ravimite ebaturvaline kasutamine eakate hulgas kasvav rahvatervise probleem. Seetõttu peaksid tervishoiuspetsialistid kaaluma eakate patsientide ravimisel hoolikalt levinud retsepti- ja käsimüügiravimite kombinatsioonide kõrvaltoimeid ning nõustama patsiente nende osas,“ rääkisid autorid Medscape’ile uuringu tulemustest.

Kõige enam oli retseptiravimitest suurenenud statiinide, trombotsüütide vastaste ravimite (32,8%-lt 43,0%-ni), mittesteroidsete põletikuvastaste ravimite (10,1%-lt 13,7%-ni) ja prootonpumba inhibiitorite (15,7%-lt 18,5%-ni) kasutamine.

Toidulisandite puhul leidsid autorid, et oomega-3-kalaõlide kasutamine oli hoolimata nende piiratud kardiovaskulaarsest kasutegurist kasvanud ligi 4 korda ja D-vitamiini kasutamine peaaegu 3 korda. „See võib olla tingitud raportitest, mille põhjal on neil positiivne mõju eakate kognitiivsetele võimetele,“ selgitasid autorid.

Uuringusse oli kaasatud 2005.–2006. aastal 2351 uuritavat ja 2010.–2011. aastal 2206 patsienti vanuses 62–85 aastat. Uuringu kestel viidi läbi koduseid intervjuusid ja otseseid ravimite ülevaatusi. Uurijate järgi oli ravim kasutusel juhul, kui vähemalt üht retsepti- või käsimüügiravimit või toidulisandit tarbiti vähemalt kord ööpäevas või kord nädalas.