Keha

Kuidas silmi digiseadmetest kiirguva valguse eest kaitsta? 

Õhtuleht.ee, 21. september 2017, 12:45
Foto: PantherMedia / Scanpix
Üha rohkem veedetakse aega erinevate nutiseadmete ees. Kuidas see aga silmadele mõjub ning kuidas oma silmi nendest kiirguva sinise valguse eest kaitsta?

Paljud silmaarstid väidavad, et elektroonikaseadmed kiirgavad ohtlikku sinist valgust, mis mõjub negatiivselt lisaks silmadele ka kogu kehale, kirjutab Huffington Post.

Samal teemal

Pilgutamine tihtipeale ununeb

Liigne ekraanide vaatamine võib silmi mõjutada kahel moel. Kõige sagedasem on kuiva silma sündroomi teke. Seda põhjusel, et ekraani vaadates unustame pilgutada ning meie silma niiskustase langeb oluliselt. Kui silm on aga liiga kaua kuiv, hakkavad tekkima esimesed negatiivsed mõjud. Nendeks mõjudeks on silmade kuivus või väsimus, kergelt udune nägemine pärast pikka arvutiekraanile vaatamist või peavalu. Kuna nähud on sageli tähelepandamatud või ei seostata neid ekraanidega, siis võivad need viia tõsiste krooniliste probleemideni, nenditakse KSA silmakeskuse blogis.

Silma niiskustaset saab hoida, kui jätkata sagedast pilgutamist ka ekraanile vaadates. Kõlab ehk liiga lihtsalt, kuid pilgutamine hoiab niiskustasakaalu ega lase paljudel probleemidel tekkida. Teine võimalus on järgida "20-20-20" reeglit. Selle kohaselt tuleb iga 20 minuti tagant vaadata midagi 20 meetri kaugusel 20 sekundit. Ka see aitab silmi puhata ning neid ekraanist eemal olles värskendada.

Vähenda sinise valguse aega

Teine peamine silmi kahjustav põhjus on sinises valguses, mida digitaalsed ekraanid kiirgavad. Iseenesest pole selles sinises valguses midagi halba ega uut, kuid tänapäeval saavad inimesed seda lihtsalt liiga suures koguses. Ning see hakkab põhjustama pikaajalisi silmaprobleeme.

Kuidas seda vältida?

Lihtne soovitus on, et vähenda oma igapäevast digitaalsetele ekraanidele vaatamise aega. Kui töö tõttu pole võimalik seda teha, siis vähenda koduseid harjumusi. Näiteks proovi kaks tundi enne magamaminekut ekraane mitte vaadata, sest siis silmad puhkavad ning uurimused näitavad, et saad ka paremini magada.

Eriti limiteeritud peaks olema laste ekraanidele vaatamine, sest nende silmad pole veel välja arenenud ning seetõttu on silmade loomulik sinise valguse filtreerimine nõrgestatud. Vanemad peaksid tugevalt jälgima, et lapsed üle paari tunni päevas ühegi ekraani taga ei oleks. Silmad arenevad välja umbes 18. eluaastaks.

Kui tunned, et silmades toimuvad muutused, nägemine halveneb või silmad pidevalt valutavad, on väsinud, kipitavad või kuivavad, siis konsulteeri oma silmaarstiga.