Keha

SOOLESTIKU LEMMIK! Keefir hellitab kõhtu (4)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 24. september 2019, 06:00
Keefir on hea kaltsiumiallikas, mis on väga oluline keskeas naistele. Foto: Vida Press
Viimasel ajal on au sisse tõstetud hapendatud toidud – kimchi, kombucha ja hapukapsas, samuti keefir. Keefir on tõeline uusvana lemmik, mis on väga kasulik!

Keefir hellitab kõhtu

Hapendatud piimatooted nagu keefir sisaldavad tervisele kasulikke baktereid. Keefiris on eriti palju piimhappebaktereid, mis parandavad soolte tööd ja tõstavad organismi vastupanuvõimet haigustele.

Soodustab seedimist

Keefir on happeline jook, mille pH on 4,2–4,6, mistõttu sel on seedenäärmete tegevust ergutav toime. Enne põhieinet joodud keefir soodustab seedimist ja tõstab ka isu. Samuti suurendab keefir mõnevõrra mao happesust ja tõhustab seedeprotsesse inimestel, kellel on alahappesus.

Foto: Pexels

Tugevdab luid

Keefiris olevatest mineraalainetest väärib esiletoomist kaltsium. Mõned tootjad suurendavad veelgi selle sisaldust, lisades keefirile kaltsiumisoolasid. Peale kaltsiumi on keefiris arvestatavas koguses magneesiumi- ja fosforiühendeid ning soodne kaaliumi ja naatriumi vahekord.

Kaltsium tugevdab nii luid kui hambaid. Kui oled üle 50aastane, on see eriti oluline - kui saad piisavalt kaltsiumit ja D-vitamiini, ennetab see osteoporoosi teket, mille all kannatab iga kolmas üleminekueas naine.

Foto: Pexels

Võib alandada diabeediriski

Sisaldab vähe kaloreid

Keefir on suhteliselt väikese kalorsusega toiduaine. Klaasitäiest keefirist ehk 200-grammisest portsust saab jooja keskmiselt 60–120 kilokalorit. Meil kõige enam müüdav 2,5% rasvasisaldusega keefir annab klaasitäie kohta umbes 100 kilokalorit toiduenergiat.

Tekitab vähem allergiat

Hapnemise käigus väheneb mitmete piimavalkude allergeensus, mistõttu põhjustab keefir rõõsa piimaga võrreldes vähem allergiat. Lastele, kes on allergilised piimavalkudele, sobib  keefir.

Foto: Pexels

Sisaldab vähem laktoosi

Hapendatud piimatoodete, ka keefiri valke on hõlpsam seedida, sest keefiris leiduvad piimavalgud on juba kalgendunud ja osaliselt ka mikroorganismide ensüümide poolt lõhustatud.

Sõltuvalt toote rasvasusest ja kääritamise kestusest on keefiris 3,5–4% süsivesikuid, millest põhiosa langeb laktoosi arvele. Nagu teisteski hapendatud piimatoodetes, on ka keefiris tavapiimaga võrreldes vähem laktoosi.

Foto: Pexels

Kas juua rasvavaba või rasvast jooki?

Meil toodetakse nii peaaegu rasvatut (0,05%) kui ka mõnevõrra suurema rasvasisaldusega (1%, 2,5% ja 3,2%) keefirit.

Rasvasem joogipoolis annab joojale loomulikult rohkem toiduenergiat, kuid seda ei maksa peljata.

Vahe väherasvase ja rasvase keefiri vahel on kõigest veidi üle 3%, mis kalorsusse ümberarvutatult annab 100-grammise joogiportsu kohta juurde kõigest 30 lisakalorit. Arvestades mitmekesise koosseisuga piimalipiidide olulisust meie keha aine- ja energiavahetuses, pole seda sugugi nii palju, et rasvasest keefirist loobuda.

Eriti oluline on rasvasem keefir lastele. Rasvavabast keefirist on häiritud osa vajalike mineraalühendite imendumine meie seedekulglas, vähem on ka rasvlahustuvaid vitamiine.

Foto: Pexels

Kuidas tehakse keefirit?

Nüüdisajal kasutatakse keefiri valmistamiseks segajuuretist, mis sisaldab piimhappebakterite (laktobatsillid, laktokokid) kõrval ka erinevaid pärme, aroomi tekitavaid ja äädikhappebaktereid.

Eri piirkondadest pärinevate juuretiste mikrobioloogiline koostis on erinev. Seetõttu on eri paikades tehtud keefiril vaatamata toitainelise koostise kattumisele erinev lõhn ja maitse.

Allikad: Kunto Plus, Piimaliit.ee

Samal teemal

28. november 2019, 08:00
PANE SEEDIMINE HÄSTI TÖÖLE! Need on põhilised mõjutajad, mis hoiavad selle korras
14. november 2019, 08:00
MISKI AJAB KOGU AEG PISSILE? Need on 11 tavalist või ohtlikku põhjust
25. september 2019, 06:00
KÕHT VALUTAB? Millal ei tohi arsti juurde minekut edasi lükata?
12. september 2019, 07:00
HEAD JA PAHAD: 10 soolestiku lemmiktoitu, mis aitavad kaalust alla võtta. Nendest kuuest ainest aga loobu!