Hea nõu

ASENDAMATUD TOIDUD JA VITAMIINID: need 10 ainet on silmadele kõige olulisemad (2)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 12. september 2019, 05:00
Kuiva silma korral häirib n-ö liivatera tunne silmas, põletus- või sügelustunne, nägemise ähmasus.Foto: Vida Press
Millised ained on silmade tervise jaoks kõige olulisemad? Miks on tähtsad  silmavitamiinid? Selgust aitab luua proviisor Mariana Džaniašvili Südameapteegi blogis.

Nägemismeel on maailma tajumise üks põhiviise. Silmad reageerivad valgusele ja muudavad nähtu ajule töödeldavaks ja mõistetavaks infoks.

Nüüdisajal tekib enamik silmaprobleeme, sh silmade väsimus ja nägemise halvenemine, liigsest arvutitööst ja telerivaatamisest. Silmadele mõjub halvasti ka lugemine, kui seda teha ebapiisavas valguses, vales asendis või vale nurga all. Oma mõju silmadele on ka stressil.

Kuiva silma sündroom

Samal teemal

Kuiva silma sündroom on üsna levinud probleem. Kuiv silm tekib, kui pisaraid on vähe või need aurustuvad silma pinnalt liiga kiiresti. Silmapinna kuivus häirib silma optilist võimekust ja jätab silmapinna kaitseta. Kuiva silma sündroom vähendab oluliselt elukvaliteeti ja võib põhjustada stressi.

Kuiva silma sündroomil on palju põhjusi. Noorematel inimestel põhjustavad kuiva silma sagedamini keskkonnast tulenevad põhjused, nagu konditsioneer, töökeskkonna vähene õhuniiskus, liigne lähitöö (sh arvutitöö) ja sellest tulenev vähene pilgutamine.

Tüüpiline kaebus, mida kirjeldatakse, on n-ö liivatera tunne silmas, põletus- või sügelustunne, nägemise ähmasus. Kaasneda võib limaskestade punetus. Paradoksaalselt võib kuiv silm vahel väljenduda suurenenud pisaravoolus. Kontaktläätsede kandjal esineb kuiva silma üsna sageli.

Kuiva silma leevenduseks on mõnikord abi keskkonnatingimuste ja toitumisharjumuste muutmisest. Kuiva õhu puhul on oluline tõsta ruumi niiskustaset. Apteegis on saadaval silma niisutavaid tilkasid, geele ja salve. Nende seast leiab igaüks endale sobivaima eri tilkasid katsetades.

Foto: Pexels

Millised vitamiinid turgutavad silmi?

Toidulaud peab sisaldama mõõdukas koguses vitamiine ja mineraalaineid. Tarbida võiks antioksüdantseid vitamiine C, E, A, aga ka tsinki, seleeni, luteiini, zeaksantiini, oomega-3-rasvhappeid ja mustikaekstrakti.

Foto: Pexels

Luteiin ja zeaksantiin

Luteiin ja zeaksantiin on taimsed pigmendid ning antioksüdandid, mis kuuluvad karotenoidide rühma. Need kaitsevad silmi kahjuliku UV-kiirguse eest ja ennetavad silmahaigusi. Mõlemad sisalduvad silma kollatähnis.

 Luteiini ja zeaksantiini leidub kõige rohkem rohelises lehtviljas, paprikas, brokolis, kõrvitsas ja kiivis.

Loomses toidus sisaldab luteiini ja zeaksantiini ainult munarebu. Soovituslik luteiinikogus on 6–20 mg päevas.

Apteegis leidub preparaate, milles on luteiin ja vajalikud antioksüdantsed vitamiinid koos mineraalidega.

Luteiini vajavad enam vanurid, suitsetajad, menopausis naised ja siniste silmadega inimesed, kelle silmades on vähem kaitsvat pigmenti melaniini.

Foto: Pexels

 Oomega-3-rasvhapped

Oomega-3-rasvhapped on olulised silma võrkkesta arenguks imikueas ning normaalse nägemisfunktsiooni säilitamiseks täiskasvanueas. Positiivne mõju nägemisele ja ajule ilmneb siis, kui päevas tarbitakse 250 mg dokosaheksaeenhapet.

A-vitamiin

A-vitamiin on antioksüdant, mis mängib hea nägemise juures väga olulist rolli. See hoiab silma limaskesta niiskena ja kaitseb seda bakterite eest, vähendades seeläbi nakkusteriski. A-vitamiin aitab silmadel pimedas kohaneda. A-vitamiini puudus võib põhjustada kanapimedust ehk hämaras ja pimedas nägemise häireid, silmade kuivust ja sarvkesta pehmenemist.

C-vitamiin

C-vitamiin ehk L-askorbiinhape on antioksüdant, mis osaleb ka oksüdatsioonivastases protsessis kaudselt mitme ensüümi aktiveerijana. Askorbiinhape toetab silmade veresooni, tagades nende elastsuse ja takistades kae moodustumist.

E-vitamiin

E-vitamiin on mitmes vormis esinev antioksüdant, kuid inimese organism omastab seda kõige paremini alfa-tokoferoolina. E-vitamiini puuduse üks tunnustest on nägemise halvenemine. See silmade jaoks oluline vitamiin aeglustab kollatähni kärbumist, takistab kae moodustumist ja tugevdab kapillaaride seinu.

Tsink

Tsink on mineraalaine, mis aitab A-vitamiinil imenduda ja luua melaniini-nimelist pigmenti, mis kaitseb silma ultraviolettkiirguse eest. Tsink on oluline immuunsüsteemi toimimises ja antioksüdantses kaitses. Lisaks aitab tsink parandada pimedas nägemist ja hoiab ära kollatähni kärbumist.

Seleen

E-vitamiinil aitab paremini imenduda seleen. See on antioksüdant, mis soodustab kapillaaride arengut ja parandab vereringet, sealhulgas silmades.

Mustikaekstrakt

Mustikaekstraktis sisalduvad toimeained parandavad nägemist hämaras ja pimedas. Lisaks tugevdavad need väikeste veresoonte seinu ja parandavad silmade vereringet. Samuti aitavad mustikas olevad ühendid kaitsta silma võrkkesta ja veresooni oksüdatiivsete kahjustuste eest.

Foto: Pexels

Kuidas silmavitamiinid silmi kaitsevad?

Apteegi käsimüügist leiab silmavitamiine, mis kaitsevad silma võrkkesta ja nägemisnärvi, tugevdavad silma veresoonte seinu, hoiavad ära verevalumid ja parandavad nägemisteravust.

Millises toidus leidub silmadele kasulikke ühendeid?

A-vitamiin – porgandid, lehtkapsas, spinat, maks, piimatooted, muna.

C-vitamiin – tsitruselised ja nende mahlad, roheline paprika, brokoli, kartulid.

E-vitamiin – täisteratooted, päevalilleseemned, pähklid, õlid (nt päevalille- ja rapsiõli), mandlid, leib, avokaado, paprika, maks.

Luteiin – spinat, mais, lehtkapsas, brokoli, rooskapsas.

Oomega-3-rasvhapped – õlisalvei- ehk tšiiaseemned, linaseemned (jahvatatud), avokaado, kookosõli ja külmpressitud oliiviõli, kala.

Tsink – oad, kaerahelbed, pähklid ja seemned, loomaliha, muna.

Seleen – pähklid, tšiiaseemned, shitaake-seened, pruun riis, rasvane kala.

Foto: Pexels

Nipid parema nägemise saavutamiseks

Silmade hea tervise eeldus on regulaarne nägemiskontrollis käimine, päikeseprillide kasutamine, suitsetamise vältimine ja tasakaalustatud täisväärtuslik toitumine.

  • Anna silmadele puhkust! Üks tund tööd, 10-15 minutit puhkust!
  • Tee harjutusi silmade tervise heaks
  • Kaitse silmi liigse päikese eest
  • Pese silmi leige veega
  • Käi regulaarselt silmakontrollis
  • Söö regulaarselt ja palju luteiini sisaldavaid toiduaineid